راهكارهایی برای در امان ماندن از خطرات آسمان دودی

راهكارهایی برای در امان ماندن از خطرات آسمان دودی

اعصاب سنج: بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامت است كه موجب افزایش احتمال بروز عوارضی همچون سكته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مزمن تنفسی، سرطان و كم هوشی می شود، اما می توان با راهكارهایی از بروز بعضی از این عوارض در امان ماند.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، شاخص كیفیت هوا به شش دسته شرایط پاك، قابل قبول، ناسالم برای گروه های حساس، ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناك طبقه بندی می شود و شرایط خیلی ناسالم، هشداری برای سلامتی بشمار می رود كه در آن هر فردی ممكنست اثرات جدی سلامت را تجربه كند.

راهكارهای موثر در كاهش آلودگی هوا
مهدی كمری - كارشناس بهداشت هوای معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، اجتناب از سفرهای غیرضروری در طول روز و ساعات پر ترافیك، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، استفاده از ظرفیت سامانه های الكترونیكی برای انجام خدمات بانكی، متوقف كردن كارهایی كه سبب تشدید آلودگی هوا می شود (فعالیت های عمرانی) را از مهم ترین راهكارهای موثر در كاهش آلودگی هوا عنوان نمود.
بگفته وی، معاینه فنی خوردو برای كنترل آلودگی، معاینه فنی موتورخانه منازل برای بهینه سازی مصرف سوخت و خاموش كردن موتور خودرو در ترافیك های سنگین نیز از دیگر راهكارهای كاهش آلودگی هواست.

هنگام آلودگی هوا از چه ماسكی استفاده كنیم؟
كمری عدم استفاده از دخانیات و سیگار، مرطوب نگه داشتن فضای خانه به خصوص مواقعی كه از گرم كننده هایی مانند بخاری گازی، بخاری نفتی یا شومینه استفاده می شود، استفاده از ماسك های تنفسی مناسب (ماسك های تنفسی FFP۲ فیلتردار) را از دیگر راهكارهای مقابله با اثرات زیانبار آلودگی هوا در شرایط آلوده عنوان نمود.
ایشان سپس استفاده از ماسك های جراحی را در مقابله با آلودگی بی تاثیر دانست و آگهی داد: مصرف ماسك های جراحی به هیچ عنوان برای فیلتر كردن ذرات ۲.۵ میكرون فایده ای ندارد. ذرات معلق كم تر از ۲.۵ میكرون اغلب جزو آلاینده های شهر تهران هستند؛ بدین سبب ماسكی كه شما انتخاب می كنید، باید قابلیت فیلتر كردن این ذرات را داشته باشد.
كمری با اشاره به این كه ماسك ها انواع و اقسام گوناگونی دارند، اظهار نمود: افرادی كه مجبورند در خارج از منزل فعالیت كنند از ماسك های مخصوص P۲ استفاده كنند. اگر ماسك شما خراب شده، لطمه دیده یا اگر تنفس با آن برای شما سخت شده باید حتما ماسك تان را عوض كنید.
وی با اشاره به این كه نحوه قرارگیری ماسك اهمیت بالایی دارد، اظهار داشت: ماسك ها دهان و بینی را می پوشانند و از ورود ذرات معلق به بدن شما جلوگیری می كند، اما باید نسبت به روش استفاده از ماسك فیلتر دار آگاهی یابید.
كمری با بیان روش صحیح استفاده از ماسك تنفسی، توضیح داد: ماسك را روی صورتتان قرار دهید؛ به شكلی كه دماغك آن روی برآمدگی بینی قرار گرفته و از محكم بودن ماسك اطمینان حاصل كنید، در ادامه ماسك را به آرامی با هر دو دستان تان بپوشانید و آرام نفس بكشید، هوا نباید از اطراف ماسك تنفسی نشت كند. مردم كارهای ورزشی را تا حد امكان كاهش بدهند و یا در فضای بسته ورزش كنند.

كدام اقشار در مقابل آلودگی هوا لطمه پذیرترند؟
دكتر فاطمه عابدینی - فوق تخصص ریه و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز اقشار لطمه پذیر جامعه را شامل كودكان زیر شش سال، سالمندان بالای ۶۵ سال و مبتلایان به بیماری های مزمن (قلبی، ریوی، كلیوی و كبدی) برشمرد و اظهار داشت: تزریق واكسن آنفلوانزا و عفونت ریه (پنوموكوك) برای افرادی كه سابقه آسم و بیماری های ریوی دارند و همین طور اقشار لطمه پذیر جامعه لازم و لازم است.
بگفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، همشهریانی كه مجبور به خروج از منزل هستند، تا حد امكان رفت و آمد خودرا به ساعات اولیه بامداد و یا بعد از غروب آفتاب موكول كنند تا كمتر در معرض گاز ازن قرار گیرند.
وی با اشاره به این كه با افزایش ذرات معلق (ریزگردها) در زمان آلودگی هوا، امكان انتقال عفونت های تنفسی در زمان آلودگی هوا افزایش می یابد، رعایت بهداشت، شستن مكرر دست ها، استفاده از دستمال موقع عطسه و سرفه، خوردن مایعات كافی (۱۰تا۸ لیوان روزانه) را همچون راهكارهایی برشمرد كه در این راستا موثر است.
عابدینی مصرف غذاهای سالم، سبزی ها و میوه های تازه، خوردن یك تا دو لیوان شیر روزانه، كاهش استرس و استراحت كافی را برای افزایش ایمنی بدن افراد ضروری عنوان نمود.

علائم مسمومیت در آلودگی هوا را بشناسید
این فوق تخصص ریه، گیجی، خستگی، سردرد، سوزش چشم و بینی و حلق و بی حوصلگی را از علایم مسمومیت در آلودگی هوا عنوان و سفارش كرد: افراد در صورت بروز تنگی نفس شدید، گیجی یا خستگی شدید هر چه سریع تر به نزدیك ترین مركز درمانی و اورژانس بازگشت كنند تا اقدامات درمانی لازم برای آنها صورت گیرد.
وی بهترین راهكار در این وضعیت را ماندن در منزل خواند و اشاره كرد: افراد از هر گونه فعالیت فیزیكی و ورزش در فضای بیرون از منزل اجتناب كرده و حتی در محیط های بسته نیز فعالیت خودرا كاهش دهند.
عابدینی از بیماران مزمن تنفسی خواست كه در شرایط آلودگی هوا حتما داروهای خودرا بموقع استفاده كنند تا گرفتار حملات تنفسی نشوند.
این فوق تخصص ریه در بیمارستان مسیح دانشوری اشاره كرد: در این شرایط وضعیت برای كودكان خطرناكست و خروج آنها از منزل ممنوعست و تمامی افراد اهتمام كنند از رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز كنند.

برای خنثی كردن خطرات آلودگی هوا چه غذاهایی مصرف كنیم؟
همین طور دكتر نسرین امیدوار - دكتری تخصصی علوم تغذیه با اشاره به اینكه آلاینده های موجود در هوای آلوده، از عواملی هستند كه موجب بروز اكسایش در بدن ما می شوند، اظهار داشت: بدین سبب باید غذاهایی را مصرف نماییم كه به مقدار كافی آنتی اكسیدان داشته باشند و به سیستم ایمنی ما برای مقابله با شرایط كمك كنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر لزوم مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان توضیح داد: مصرف به اندازه آنتی اكسیدان ویتامین C می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك زیادی كند.
وی درباره موادغذایی حاوی ویتامین C توضیح داد: تمام سبزیجات برگدار سبز، پیازچه، كلم سبز، انواع مركبات، توت فرنگی و گوجه فرنگی منابع مهم ویتامین C هستند.
این متخصص مصرف بیشتر میوه و سبزیجات را سفارش كرد و اظهار داشت: مصرف سبزیجاتی همچون خانواده كلم ها همچون كلم بروكلی، كلم پیچ و گل كلم، اسفناج، پیازچه و میوه هایی همچون انواع مركبات و سیب در هوای آلوده بسیار مفید است؛ برای اینكه می تواند حالت های شبیه به آسم را نیز كمرنگ كند.
امیدوار تصریح كرد: همین طور باید مراقب باشیم كه در صورت داشتن زمینه حساسیت و آسم، غذاهایی را كه محرك این عارضه ها هستند كمتر مصرف نماییم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره اثر مصرف شیر و لبنیات در ایام آلوده توضیح داد: مصرف شیر در ایام آلودگی هوا سفارش می شود و در عین حال مصرف لبنیات كافی و غذاهای متنوع سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند.
وی با اشاره به اینكه در هوای آلوده فلزات سنگین نیز وجود دارد، تصریح كرد: بسیاری از این فلزات هنگام جذب در بدن ما، با مواد مغذی رقابت می كنند و بدین سبب لازم است كه غذاهای متنوعی مصرف نماییم كه حاوی آنتی اكسیدان ها باشند.
این متخصص با تاكید بر مصرف بیشتر مایعات در ایام آلودگی هوا، افزود: مصرف كافی آب به شست و شوی مسیر تنفس كمك می نماید و موجب می شود كه تنفس راحت تری داشته باشیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی همین طور مصرف میوه های زرد تیره و نارنجی تیره همچون هویج، كدو تنبل و خرمالو را سفارش كرد و اظهار داشت: این میوه ها منابع غنی پیش سازهای ویتامین A هستند.
وی با اشاره به اینكه ویتامین E نیز یك آنتی اكسیدان است كه در دانه های روغنی زیاد دیده می شود، اظهار داشت: معمولا این ویتامین با مصرف اشكال مختلف روغن در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد.
امیدوار درانتها درباره تغذیه كودكان زیر دو سال در شرایط آلودگی هوا اظهار داشت: مصرف شیر مادر در این شرایط بسیار سفارش می شود و والدین در تهیه غذاهای كمكی برای كودكان باید به مصرف ویتامین C به اندازه كافی توجه نمایند.




منبع:

1398/09/27
15:01:06
5.0 / 5
1277
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
AsabSanj اعصاب سنج