وزیر بهداشت خبر داد:

تغییر ساختار دانشگاه های علوم پزشكی

تغییر ساختار دانشگاه های علوم پزشكی

به گزارش اعصاب سنج وزیر بهداشت با اشاره به اینكه تغییر ساختار دانشگاه های علوم پزشكی در دستور كار قرار دارد، اظهار داشت: در این رویكرد رئیس دانشگاه به حوزه آموزش و پژوهش می پردازد و قائم مقام وی به حوزه درمان.



به گزارش اعصاب سنج به نقل از مهر، دكتر سعید نمكی امروز در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشكده ها و دانشگاه های علوم پزشكی كشور در محل دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار نمود: یكی از مهم ترین مباحث استمرار درست نظام سلامت، بحث تحول آموزشی است و تحول نظام سلامت بدون تحول عرصه آموزش، امكان پذیر نیست. خوشبختانه این تحول در دانشگاه ها شروع شده است.
وی اضافه كرد: شیوه ها و مدلهای آموزشی و تحول در ارتقای اعضای هیئت علمی و ایجاد دگرگونی در بخش آموزش و بیمارستان های آموزشی و همینطور جامع محور كردن آموزش علوم پزشكی از دیگر مباحث این نشست بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به بحث عدالت آموزشی اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است كه تمام افراد با استعداد واجد شرایط، بدون توجه به پایگاه طبقاتی شان، باید بتوانند درس بخوانند و این تبلیغات تحصیلات پزشكی به صورت قطعی، مشكلی است كه دانشگاه های علوم پزشكی محكم در مقابل امواج این تبلیغات دروغین ایستاده اند.
نمكی بیان كرد: حتی فقیرترین و بهره مندترین افراد هم نباید از آموزش عالی محروم شوند. تلاش داریم تا موضوعات دیگر، كمترین تاثیر را غیر از هوش و استعداد در پذیرش افراد داشته باشد.
وی اظهار داشت: مدل اداره بیمارستان های آموزشی، از دیگر مباحث مورد توجه در حوزه آموزش است و با عنایت به اینكه حالا اداره بیمارستان ها بر عهده معاونت درمان است، معاونان آموزشی باید مداخله بیشتری در این حوزه داشته باشند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به بحث مهم اداره امور دانشگاه ها خاطرنشان كرد: اینكه چگونه ساختار دانشگاه ها تغییر كند، یكی از مهم ترین مباحث ما در وزارت بهداشت است و با تغییر این ساختار، رئیس دانشگاه بعنوان نخستین اولویت خود به آموزش و پژوهش می پردازد و به جای پرداختن به حوزه درمان و دارو، یك قائم مقام خواهد داشت كه به این امور خواهد پرداخت. در این حوزه نحوه انتخاب رؤسای بیمارستان های آموزشی هم در اختیار رؤسای دانشكده های پزشكی قرار می گیرد.
نمكی درباره دانشجویان انتقالی از خارج به داخل كشور اظهار داشت: دانشجویان ایرانی خارج كه در هر نقطه ای از دنیا به هر علتی درس می خوانند و استحقاق این را دارند كه به داخل كشور بیایند، باید روشی برای ورود آنها داشته باشیم اما این چارچوب ها باید بگونه ای باشد كه دانشجویان ما در داخل احساس غبن نداشته باشند كه یك عده ای تنها با چرخ زدن در كشوری دیگر، به راحتی به داخل كشور برگردند.
وی با اشاره به پذیرش دانشجوی خارجی هم اظهار داشت: حالا ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی داریم و اساسا یكی از سیاست های ما این است كه پذیرش دانشجوی خارجی را بیشتر كنیم؛ این كار دو پیام دارد، اول آنكه كمك اقتصادی و علمی برای دانشگاه های علوم پزشكی است و دیگر اینكه هر یك از این دانش آموختگان بعنوان سفیران علمی و فرهنگی در سایر كشورها به مردم خدمت می كنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره لایحه اصلاح سهمیه هم تصریح كرد: ما نمی توانیم سهمیه ها را به شكل گلوبال ببینیم و باید در خیلی از بخش ها بر مبنای توانمندی دانشجویان و بر حسب نیاز عرضه خدمات به سهمیه ها نگاه نماییم. اینكه با هزینه دولت، دكتری بگیریم و روی دستمان بماند، درست نیست و باید بدانیم كه چه كسی را برای چه بخشی و به چه اندازه تربیت می نماییم.
نمكی درباره سهمیه ایثارگری افزود: بحث اصلاح سهمیه های ایثارگری، بحث جدیدی است كه مراحل آن در حال سپری شدن است.
وی در مورد داروی بیماران MPS اظهار داشت: این دارو توسط یك كمپانی آمریكایی و همینطور یك كمپانی كره ای تحت لیسانس آمریكا تولید می شود و ما هم ارز دلاری و هم ارز ریالی آنرا تأمین كردیم اما متأسفانه علیرغم حرف هایی كه آمریكایی ها می زنند، تمام راه ها را برای تأمین تمام داروها بر ما بسته اند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اضافه كرد: با این وجود ما تحریم ها را دور زدیم و برای تأمین داروهای اساسی مشكلی نداریم و تنها مشكل ما تأمین این دارو است كه متأسفانه فرزندان این مملكت با كمال بی رحمی از جانب آمریكایی ها رو به رو شده اند.
نمكی اظهار داشت: من نامه ای به دبیركل سازمان بهداشت جهانی داده ام و در آن به شدت از این مورد گلایه كردم كه آمریكایی ها جنایت ضد بشریت انجام می دهند.

1398/10/10
12:33:45
5.0 / 5
515
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
AsabSanj اعصاب سنج