تقویت بدن در فصل زمستان

تقویت بدن در فصل زمستان

اعصاب سنج: سیستم ایمنی بدن انسان مجموعه مهمی از عملكردها و فرایندهای مختلف است كه ارگانیسم ها و عوامل بیماری زا را تحت كنترل دارند.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، بدن دارای دو سیستم دفاعی است: ایمنی ذاتی غیر خاص و ایمنی خاص اكتسابی.
مرحله نخست از سیستم ایمنی تمامی موارد خطرزا را مورد حمله قرار می دهد درحالیكه بخش دوم تنها برای هدف های خاصی طراحی شده اند.
عملكرد سیستم دفاعی بدن با موانع فیزیكی همچون پوست شروع شده و شامل پروتئین های ضد میكروبی می شود كه عاملان عفونت زا را از بین می برند. سلول ها نیز دیگر عامل دفاعی هستند كه سلول های حامل عوامل بیماری زا را مورد حمله قرار می دهند.
مصرف غذاهای سالم، ورزش روزانه، داشتن وزن سالم، خواب خوب، رعایت بهداشت و كاهش استرس همچون عوامل كلیدی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بشمار می آیند.
غذاهای سالم سرشار از مواد مغذی، سیستم ایمنی را تغذیه می كند. بعضی از ریز مغذی ها هستند كه با سلامت سیستم ایمنی ارتباط دارند و از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:
- روی: این ماده مغذی در فعال سازی آنزیم های تولید كننده DNA مشاركت دارد. ماست، گوشت قرمز، ماهی، خشكبار و تخمه كدو تنبل منابع غنی از ماده معدنی "روی" به حساب می آیند.
- سلنیوم: این ماده مغذی بدن را در مقابل لطمه های اكسیداتیو حفظ می نماید. غذاهای دریایی، شیر گاو، تخم مرغ، دانه كنجد، تخمه گل آفتابگردان، گردو، كلم، اسفناج، كلم بروكلی و سیر همچون منابع غنی سلنیوم هستند.
مصرف غذاهای سالم، ورزش روزانه، داشتن وزن سالم، خواب خوب، رعایت بهداشت و كاهش استرس همچون عوامل كلیدی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بشمار می آیند- آهن: این ماده مغذی مسئول جابجایی آهن در بدن است كه در گوشت، اسفناج، سبزیجات با برگ های سبز و تخمه كدو حلوایی وجود دارد.
- مس: مس در كنار آهن گلبول های قرمز خون را تشكیل می دهد. غلات، خشكبار، سبزیجات با برگ های سبز و آلوها منبع غنی از این ماده به حساب می آیند.
- اسید فولیك: این ماده به شكل گیری DNA و RNA كمك می نماید. سبزیجات با برگ های سبز، تخمه آفتابگردان، غلات و تخم مرغ از منابع آن هستند.
- ویتامین A: این ویتامین سیستم ایمنی و التهابی را حمایت می كند. سیب زمینی شیرین، سبزیجات و میوه های قرمز و نارنجی رنگ و سبزیجات با برگ های سبز از منابع غنی این ویتامین به حساب می آیند.
- ویتامین C: این ویتامین بهترین آنتی اكسیدان است و بدن را در مقابل رادیكال های آزاد حفظ می نماید. مركبات و آناناس از مواد خوراكی حاوی این ویتامین هستند.
- ویتامین E: این ویتامین از دیگر آنتی اكسیدان های مهمست كه رادیكال های آزاد را از بین می برد. تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی و اسفناج منابع خوراكی این ویتامین به حساب می آیند.




منبع:

1398/10/26
15:08:17
5.0 / 5
2981
تگهای خبر: استرس , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
AsabSanj اعصاب سنج