كدام منابع غذایی سیستم ایمنی را تقویت می كند

كدام منابع غذایی سیستم ایمنی را تقویت می كند

به گزارش اعصاب سنج ایسنا/مركزی رئیس گروه تغذیه واحد مركز بهداشت استان مركزی اظهار داشت: با مصرف منابع غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین و روی، سیستم ایمنی بدن را تقویت كنید.


رئیس گروه تغذیه مركز بهداشت استان مركزی اظهار داشت: با مصرف منابع غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین و روی، سیستم ایمنی بدن را تقویت كنید.
نسرین یادگاری چهارشنبه ۱۴ اسفندماه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه ویروس ها بدون همكاری و مشاركت بدن میزبان امكان تكثیر و بیماری زایی ندارند، اضافه كرد: افراد با كمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی، به میزان بیشتری در معرض مبتلاشدن به عفونت های ویروسی و تشدید بیماری بعد از مبتلاشدن به آن قرار دارند، بنا بر این بررسی وضعیت تغذیه ای و برطرف نمودن كمبودها جهت پیش گیری از مبتلاشدن به عفونت های ویروسی و درمان آنها لازم است.
وی با تاكید بر اینكه مواد مغذی بسیاری در عملكرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند، اضافه كرد: افزایش پروتئین دریافتی به میزان ۱۰ درصد(در صورت عدم وجود سایر مشكلات مانند اختلالات كلیوی) جهت تقویت سیستم ایمنی و مقابله با عفونت های ویروسی اهمیت دارد و این نیاز را می توان از منابع غنی پروتئین مانند منابع حیوانی(گوشت قرمز، ماكیان مانند مرغ، غذاهای دریایی مانند ماهی) و حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا تامین كرد.
یادگاری اشاره كرد: آرژنین یك اسیدآمینه است كه فعالیت سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و مغزها، حبوبات و منابع پروتئین حیوانی منابعی غنی از آرژنین هستند كه مصرف آنها به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می نماید.
وی گروهی از اسیدهای چرب غیر اشباع(امگا ۳) و انواع ویتامین ها را از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و اظهار داشت: ویتامین A یكی از ویتامین های محلول در چربی است كه كمبود آن زمینه را برای بروز عفونت فراهم می آورد. این ویتامین یك عنصر ضد التهاب است كه در بهبود عملكرد سیستم ایمنی و یكپارچگی مخاط نقش دارد و آنرا می توان از منابعی چون زرده تخم مرغ، میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی تامین كرد.
رئیس گروه تغذیه مركز بهداشت استان مركزی با اشاره به اینكه ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ از منابع غنی ویتامین D هستند كه مصرف آنها به تامین این ویتامین در بدن و جلوگیری از مبتلاشدن به عفونت های تنفسی به ویژه عفونت های ویروسی كمك می نماید، اظهار داشت: ویتامین E همچون ویتامین های محلول در چربی است كه عملكرد آنتی اكسیدانی قوی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا مانند باكتری و ویروس ها می شود و نیاز بدن به این ویتامین را می توان از منابعی چون، مغزها(بادام، بادام زمینی، فندق، تخمه آفتابگردان، تخمه كدو، روغن های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، ذرت و سویا) تامین كرد.
وی با اشاره به ویتامین های خانوادهB بیان كرد: ویتامین B۶ (پیریدوكسین) در تولید سلول های سفید خون نقش دارند و منابع پروتئین حیوانی، سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، میوه ها(غیر از مركبات) مثل سیب و موز حاوی ویتامین B۶ هستند، همین طور ویتامین B۱۲ كه كمبود آن موجب پیشرفت سریع عفونت های ویروسی می شود و نقش بسیاری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد را می توان بوسیله گوشت قرمز، ماهی ها، مرغ، لبنیات و تخم مرغ تامین كرد.
یادگاری، اسكوربیك اسید یا ویتامین C را ویتامین محلول در آب عنوان نمود كه بوسیله تجمع در سلول ها سبب بهبود وضعیت ایمنی بدن و از بین بردن باكتری ها و ویروس ها می شود و اضافه كرد: منابع غنی این ویتامین میوه هایی چون پرتقال، لیمو، كیوی، گریپ فورت و... و سبزیجاتی مانند گل كلم و فلفل دلمه ای است كه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت كند.
وی با اشاره به اینكه كمبود روی(زینك) بوسیله كاهش تعداد ماكروفاژها و منوسیت ها و همچنین، افزایش استرس موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، اظهار داشت: غلات كامل مانند نان سبوس دار، لبنیات و پروتئین های حیوانی مانند گوشت و تخم مرغ را منابع غنی روی دانست كه به تقویت سیستم ایمنی كمك شایانی می كند.
وی اشاره كرد: بااینكه برخی موادغذایی گیاهی مانند سیر حاوی تركیبات و فیتوكمیكال هایی هستند كه می توانند تقویت سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشند ولی بزرگنمایی اثرات مفید آنها و مصرف بی رویه این مواد می تواند اثرات سوئی در متابولیسم بدن داشته باشد و ممكنست با اثرات سایر مواد غذایی و مكمل ها و داروهای تجویز شده تداخل ایجاد كند.
رئیس گروه تغذیه واحد مركز بهداشت استان مركزی با اشاره به اینكه مصرف كافی سلنیوم سبب كاهش استرس اكسیداتیو، كاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی شده و منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه ای منبع غنی سلنیوم هستند، اشاره كرد: مصرف دوزهای بالای ویتامین ها و مواد معدنی خصوصا به شكل مكمل های دارویی اثر محفاظتی ثابت شده ای در پیش گیری از بیماری های عفونی ندارد بدین سبب نیازی نیست از مكمل های دارویی استفاده گردد.
یادگاری با تاكید بر اینكه تابحال انتقال ویروس كرونا بوسیله مواد غذایی گزارش نشده است ولی بهتر است برخی موارد احتیاطی در زمینه بهداشت مواد غذایی رعایت شود، اظهار داشت: غذاها به ویژه منابع غذایی حیوانی باید خوب پخته شود چونكه حرارت سبب از بین رفتن میكروب های بیماری زا می شود و آلودگی احتمالی با پخت كامل مواد غذایی از بین می رود. غذای كودكان باید تازه تهیه شود چونكه در غذای مانده احتمال تكثیر میكروب ها وجود دارد.
یادگاری اضافه كرد: مواد غذایی همچون شیر، ماست، كشك، بستنی به صورت پاستوریزه مصرف شود و در هنگامی كه به مواد پاستوریزه دسترسی نیست پیش از مصرف شیر و كشك حتما جوشانده شود.




منبع:

1398/12/14
13:18:15
5.0 / 5
2173
تگهای خبر: استرس , بهداشت , بیمار , بیماری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
AsabSanj اعصاب سنج