علایم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان

علایم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان

اعصاب سنج: یك متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تشریح بایدها و نبایدهای تغذیه ای در روزهای روزه داری، علایم نشان دهنده تغذیه صحیح در ماه رمضان را توضیح داد.


برلیانت بزرگمهر در گفت و گو با ایسنا، درباره شرایط روزه داری در بحران کرونا از منظر متخصصان تغذیه، با اعلان اینکه گرفتن روزه به شرایط سلامت فرد بستگی دارد، اظهار داشت: اگر شخصی مبتلا به اختلال و بیماری بود لازم است برای گرفتن روزه با پزشک معالج خود مشورت کند.
وی با تاکید بر مصرف سحری کافی و متعادل، اظهار نمود: در وعده های سحری و افطار باید از تمام گروه های غذایی اصلی به میزان متعادل استفاده گردد. باید از مصرف غذاهای شور، سرخ کرده و چرب پرهیز کرد. از طرف دیگر گنجاندن مصرف میزان کافی سالاد، سبزی و میوه های تازه در برنامه غذایی سفارش می شود.
بزرگمهر ادمه داد: تغذیه غلط در ماه رمضان می تواند اشکالات زیادی برای فرد روزه دار به دنبال داشته باشد که مهم ترین آنها عوارضی چون تشنگی شدید، افت قند خون به همراه احساس ضعف، خستگی و بی حالی، اختلالات عصبی و یبوست است. برای پیش گیری از تشنگی، لازم است میزان کافی آب در وعده افطار تا سحری استفاده گردد. همین طور در استفاده از پروتئین های حیوانی زیاده روی نشود، برخی روزه داران در وعده های افطار و سحری از مقدار زیادی غذاهای گوشتی استفاده می نمایند که این امر علاوه بر افزایش اسید اورریک خون و بروز نقرس موجب بالا رفتن چربی های نامطلوب خون و دفع مقدار زیادی آب از بدن و بروز تشنگی می شود.
وی در ادامه اشاره کرد: مصرف چای مکرر نیز دفع آب را بوسیله کلیه ها افزایش داده و بدن را در معرض کم آبی قرار می دهد که علاوه بر اختلالات ناشی از کم آبی موجب تشنگی شدید می شود. میوه ها و سبزی های تازه علاوه بر آنکه حاوی ویتامین ها و برخی املاح به میزان قابل توجه هستند به سبب دارا بودن آب زیاد می توانند به تامین آب مورد نیاز بدن کمک کنند.
وی درباب افت قندخون اشاره کرد: چون به هنگام روزه داری به ویژه در ایام بلند سال، مدت نسبتا طولانی مواد غذایی به بدن نمی رسد و با توجه به این که بدن انسان قادر نیست قند را به مدت طولانی ذخیره کند، پس لازم است از ترفندهایی استفاده نمائیم که گلوکوز خون را تا حد امکان در محدوده نرمال حفظ نماییم. به این منظور لازم است از مواد نشاسته ای به میزان لازم و در حد متعادل استفاده نمائیم. همین طور در مصرف تنقلات شیرین مانند زولبیا، بامیه، شیرینی و... افراط نکنیم. تنقلات شیرین نباید جانشین مواد نشاسته ای شوند، برای اینکه حاوی مواد مغذی مورد نیاز انسان نیستند و تنها مقدار زیادی انرژی به بدن رسانده و این در حالیست که قند آنها به سرعت جذب خون شده و موجب افزایش قندخون می شوند، در این حالت انسولین ترشح شده و سبب افت قند خون می شود.
بزرگمهر افزود: در صورتیکه مواد نشاسته ای حاوی برخی مواد مغذی مفید و ضروری هستند و به تامین نیاز تغذیه ای افراد کمک می کنند. همین طور مواد نشاسته ای قند خودرا به تدریج وارد خون می کنند و بدین سان از افت قند خون پیشگیری می کنند.
وی درباب احتمال بروز یبوست در فرد روزه دار، اظهار نمود: این اختلال از عوارض شایع تغذیه غلط در روزهای روزه داری است و برای پیش گیری از آن لازم است آب به میزان کافی از وعده افطار تا سحری نوشیده شود. همین طور مصرف میوه ها و سبزی های تازه در وعده های سحری و افطار و در میان این دو زمان مهم می باشد، برای اینکه این دو گروه غذایی به سبب دارا بودن فیبر بالا از بروز یبوست پیشگیری کرده و به کاهش چربی های نامطلوب خون، چاقی و حفظ تعادل فشارخون کمک می کنند.
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی همین طور تاکیدکرد: ورزش مداوم روزانه می تواند به پیش گیری از بروز یبوست کمک نماید.
وی اضافه کرد: بطور کلی چند عامل می تواند نشان دهد که آیا در ماه رمضان تغذیه صحیح، کافی و متعادل داشته ایم یا خیر. تثبیت وزن افراد در حد متعادل، وضعیت سلامت و مقاومت بدن در مقابل بیماری ها، پر انرژی بودن و تحرک و شادابی هنگام کارهای روزمره همگی از این موارد است.




منبع:

1399/02/05
20:54:15
5.0 / 5
1110
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
AsabSanj اعصاب سنج