مادر شدن، ساختار مغزی زنان را تغییر می دهد

مادر شدن، ساختار مغزی زنان را تغییر می دهد

اعصاب سنج: مادر شدن ساختار مغزی زنان را تغییر داده تا ارتباط بین مادر و فرزند پس از تولد راحت تر شود.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز، هم اكنون خیلی از تحقیقات در مورد روابط بین مادر و نوزاد پس از زایمان است، اما در این تحقیق به تغییرات مغزی مادر قبل از تولد تمركز شده است.
از موارد بررسی شده در این تحقیق آغاز ارتباط چهره به چهره مادر و نوزاد است. محققان دریافتند این ارتباط بین مادر و نوزاد از قبل از تولد شكل می گیرد و هر چه تغییرات به وجود آمده در سیستم عصبی مادر در زمان حاملگی و زایمان زیاد باشد، ارتباط بیشتری بین مادر و نوزاد احداث خواهد شد.
این تحقیق توسط محققان دانشگاه تورنتو كانادا و دانشگاه هوفیر لیورپول صورت گرفته است.
محقق این تحقیق، دیوید هیلی، استاد روانشناسی دانشگاه تورنتو اظهار نمود: برقراری ارتباط زود هنگام بین مادر و نوزاد در رشد نوزاد تاثیر زیادی دارد و این رابطه لحظه ای احداث نمی گردد، بلكه از دوران حاملگی شروع شده و پس از تولد نوزاد توسعه می یابد.
در این تحقیق، ۳۹ زن حامله ۲۲ تا ۳۹ ساله با خاصیت های قومی و نژادی مختلف شركت داشتند كه خیلی از این زنان تحصیلكرده بودند.
شركت كنندگان طی سه ماهه سوم حاملگی و سپس سه تا پنج ماه پس از زایمان مورد آزمایش قرار گرفتند و طی آزمایش، فعالیت مغزی آنان توسط EEG (دستگاهی كه فعالیت های الكتریكی مغز را نشان می دهد) اندازه گیری شد.
به این ترتیب، محققان، تغییرات در فعالیت مغز را قبل از زایمان تا پس از تولد بررسی و ارتباطات بین مادر و نوزاد را برمبنای تغییر فعالیت مغزی توصیف كردند.
نتایج نشان داد كه افزایش واكنش های مربوط به قشر مغزی مادران نسبت به چهره نوزادان از دوره پیش از تولد تا سپس تولد ارتباط دارد.
محققان دریافتند كه تغییرات به وجود آمده در مغز مادران در ارتباط بین مادر و نوزاد تاثیر می گذارد و هرچه تغییرات بیشتر باشد، پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد باز بیشتر خواهد شد.
گام بعدی در این تحقیق، بررسی چگونگی برقراری ارتباط بین شبكه های احساسی و شناختی در مغز و تغییرات در ارتباطات عصبی بین این شبكه ها در درك سیگنال های عاطفی بین والدین و نوزادان است.
نتایج این تحقیق در نشریه the Society for Research in Child Development انتشار یافته است.



1397/09/14
14:13:14
5.0 / 5
4487
تگهای خبر: دانشگاه
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
AsabSanj اعصاب سنج