كاهش 4 برابری خطر مرگ مادر در زایمان طبیعی نسبت به سزارین مجدد

كاهش 4 برابری خطر مرگ مادر در زایمان طبیعی نسبت به سزارین مجدد

به گزارش اعصاب سنج كارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشكی یزد با بیان این كه مادران دارای سابقه زایمان سزارین می توانند پس از 18 ماه نسبت به عمل زایمان طبیعی اقدام نمایند اظهار داشت: خطر مرگ و میر برای مادرانی كه زایمان طبیعی پس از سزارین داشته باشند چهار برابر كمتر از عمل سزارین مجدد است.


«فاطمه قاسمی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان این كه یكی از مهمترین اهداف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ابلاغ طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی بوده است، اظهار نمود: دستور العمل عمل طبیعی پس از سزارین یكی دیگر از برنامه های تكلیفی وزارت بهداشت بود دانشگاه های علوم پزشكی است.
وی با اشاره به این كه طبق دستور العمل مادرانی كه خودشان تمایل داشته باشند می توانند در صورت امكان پس از عمل سزارین، زایمان طبیعی انجام دهند، اضافه كرد: پزشك و بیمارستان باید همكاری لازم برای عمل طبیعی را با مادران انجام دهند.
كارشناس مامایی دانشگاه علوم پزشكی یزد داشتن شرایط زایمان طبیعی را یكی از لزوم های اجرایی در این خصوص دانست و بیان كرد: بر مبنای اطلاعات بدست آمده در شش ماه نخست امسال از حدود 14 هزار تولد 34 مورد زایمان طبیعی پس از سزارین بودند.
قاسمی با بیان این كه متأسفانه همكاری پزشك و بیمارستان برای انجام عمل زایمان طبیعی فراگیر نشده و فقط تعداد كمی از پزشكان برای انجام این مهم همكاری لازم را دارند، اظهار داشت: زایمان طبیعی پس از سزارین یك ریسك پزشكی است كه فقط تعداد كمی از پزشكان آن می پذیرند.
ایشان در ادامه ریسك سزارین مجدد را بیشتر از ریسك زایمان طبیعی پس از سزارین عنوان نمود و اضافه كرد: پارگی رحم، چسبندگی جفت، خونریزی و عفونت ازجمله عوارض زایمان سزارین است كه در مرتبه دوم این نوع زایمان بیشتر هم می شوند.
این كارشناس مامایی علوم پزشكی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه مادران آبستن باید بیشتر از پیش نسبت به آناتومی و فیزیولوژی بدن خود آگاهی داشته باشند، خاطرنشان كرد: اگر مادران بدن خویش را بشناسند بیشتر و مطمئن تر می توانند كادر درمانی را موجباب به انجام زایمان طبیعی كنند.
قاسمی برگزاری كلاس های آموزشی قبل از زایمان را یكی از اقدامات دانشگاه علوم پزشكی یزد برای ترویج زایمان طبیعی دانست و بیان كرد: در استان یزد تمام بیمارستان ها و مراكز درمانی در حال برگزاری دوره های مجانی آموزش قبل از زایمان هستند.
این مسئول با اشاره به اهمیت شركت در دوره های آموزشی قبل از زایمان، اظهار داشت: در این دوره ها مادران با روش های مختلف كاهش درد غیردارویی آشنا شده و هرچه اطلاعات و آگاهی مادران در مورد بدن خود بیشتر شود عمل آسان تر و بهتری خواهند داشت.
وی تاكید كرد: خطر مرگ و میر برای مادرانی كه زایمان طبیعی پس از سزارین داشته باشند 3.8 درصد در 100 هزار تولد زنده است ولی این آمار در عمل سزارین مجدد 13.4 درصد است.
این كارشناس مامایی با بیان این كه خطر مرگ و میری مادری در عمل سزارین مجدد چهار برابر زایمان طبیعی پس از سزارین است، اظهار نمود: احتمال خارج كردن رحم در مادرانی كه زایمان طبیعی دارند 0.17 درصد و در سزارین مجدد 0.28 درصد است.
او در آخر تصریح كرد: مادرانی كه سابقه زایمان سزارین دارند در صورت تمایل می توانند پس از 18 ماه نسبت به عمل زایمان طبیعی اقدام نمایند.



1397/10/08
13:41:15
5.0 / 5
4484
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , پزشكی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
AsabSanj اعصاب سنج