وضعیت نگران كننده انتشار كرونا در تهران

وضعیت نگران كننده انتشار كرونا در تهران

فرمانده ستاد مقابله با بیماری كرونا در تهران به عرضه گزارشی در مورد وضعیت شیوع بیماری در پایتخت و اقدامات مدیریتی و اجرایی برای كنترل آن پرداخت.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در وبینار بین المللی بررسی روند بالینی و تشخیصی اپیدمیولوژیک کرونا در ایران و اروپا، با عرضه گزارشی در مورد وضعیت کنترل اپیدمی کووید-۱۹ در تهران، اظهار داشت: به اشتراک گذاشتن تجارب و اندیشه ها و ممارست های تیمی در این نوع گردهمایی ها را بعنوان نماد و سنبلی از عرصه همکاری مشترک همگرایانه است.
ایشان در ادامه ضمن تشریح بعضی از خصوصیات جمعیتی و اقتصادی پایتخت، عنوان کرد: بالاترین جمعیت کشور، در استان تهران و به صورت خاص در شهر تهران است و علاوه بر قدر مطلق بالای جمعیتی پس از خمینی شهر، بهارستان و شهر تهران بالاترین چگالی تراکم جمعیتی را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به اینکه توزیع جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی کاملا متفاوتی در مناطق ۲۲ گانه پایتخت حاکم است، اظهار داشت: حاشیه های شهر در قسمت های شرقی، جنوبی و غربی استان تهران یکی از چالشهای استقرار یک شبکه بهداشتی عدالت محور هستند.
وجود پدیده زیستگاه غیررسمی در بعضی مناطق تهران
وی از وجود پدیده زیست گاه غیررسمی در ۱۳ تا ۱۷ درصد از برخی مناطق شهر تهران اطلاع داد و اضافه کرد: پدیده هایی همچون حضور معتادین متجاهر در سطح شهر از دیگر نقاط برجسته صدمه های اجتماعی است؛ طبق گزارشات بالغ بر ۱۸ هزار معتاد متجاهر در تهران مورد شناسایی قرار گرفته اند و یکی از چالش های بهداشتی ابتدای سالجاری، آزاد شدن بعضی از این معتادین بود که خوشبختانه با تلاش جمعی اسکان و غربالگری بخش زیادی از آنها صورت گرفت. همینطور پدیده هایی مثل زباله گردی، کودکان کار و مواردی از این قبیل یکی از نقاط برجسته ای است که بعنوان صدمه های اجتماعی کلانشهر تهران مورد توجه است.
بالاترین آمار سکونت افراد غیر ایرانی و اتباع غیرمجاز فاقد کارت اقامت در تهران
وی بالاترین آمار سکونت افراد غیر ایرانی و اتباع غیرمجاز فاقد کارت اقامت را مربوط به استان و شهر تهران عنوان نمود و اظهار داشت: وجود دستگاه های مختلف اجرایی در استان هم شرایط را سخت تر می کند.
۲۵ دستگاه اجرایی به شکلی مستقیم و غیرمستقیم در حوزه سلامت دخالت دارند
به قول زالی، بالغ بر ۲۵ دستگاه اجرایی به شکلی مستقیم و غیرمستقیم در حوزه سلامت دخالت دارند که از اولویت های روزهای ابتدایی تشکیل ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، ایجاد هماهنگی بین این ۲۵ دستگاه و ۳۴۶ خرده نهاد اجرایی، امنیتی، انتظامی و قانونی بود.
روزانه ۲.۵ میلیون نفر در تهران از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنند
زالی افزود: هم اکنون در تهران روزانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می نمایند که جمعیتی معادل ۲ استان است.
روزانه جمعیتی معادل ۱ استان وارد شهر تهران می شوند
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، از ورود روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار خودرو به شهر تهران از بخش غربی استان اطلاع داد و اضافه کرد: جمعیت شناور در ایام اخیر بالغ بر ۱ میلیون نفر گزارش شده است؛ یعنی معادل جمعیت ۱ استان روزها وارد شهر و شب ها از شهر خارج می شوند.
به قول وی، به علت هم جواری استان تهران با استان قم، البرز، سمنان و مازندران کنترل اپیدمی سخت تر است.
وضعیت نگران کننده شیوع بیماری کرونا در تهران
زالی خاطرنشان کرد: طبق منحنی وضعیت عمومی جهانی آمریکای شمالی و جنوبی و تا حدی هم کشورهای آفریقایی و آسیایی، که ما جزو آن هستیم، شیوع بیماری رو به رشد است و تعداد موارد مبتلا شدن و موارد مرگ هم سیر فزاینده ای را در پیش گرفته است.
منحنی سینوسی ابتلای روزانه و مرگ و میر در تهران
وی با اشاره به منحنی سینوسی ابتلای روزانه و مرگ و میر در تهران، عنوان کرد: شهرهای کشور از لحاظ میزان ابتلا، بستری، مرگ و میر با معدل سازی وزارت بهداشت از شاخصهای مربوطه مورد تحلیل قرار داده است و بر طبق این شاخص ها شرایط شهر را اعلام می کنند؛ استان و شهر تهران در ایام اخیر در شرایط قرمز قرار گرفته است. کرج هم مشابه همین شرایط دارد که کار را برای پایتخت سختتر می کند.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، افزود: با عنایت به داده های اسفندماه، در هفته سوم و چهارم شیوع بیماری به اوج خود نزدیک شد و به تدریج با اعمال تعطیلی های هدفمند و محدودیت ها، سیر نزولی را تجربه کردیم. البته مجدد در هفته سوم وچهارم خردادماه آمار مبتلا شدن رو به افزایش گزارش شد.
زالی از ثبت بالاترین میزان مرگ و میر در پایتخت در ۲۸ اسفندماه اطلاع داد و اضافه کرد: در ۱۱ فروردین هم موجی از مرگ و میر را تجربه کردیم و به تازگی باردیگر رو به افزایش است. این شرایط در تعداد بستری ها هم صادق است.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران اظهار نمود: سعی کردیم R صفر را بعنوان بحث مهمی برای کنترل اپیدمی مورد توجه قرار دهیم. همینطور در تحلیل اپیدومیولوژی ها امواج بعدی از لحاظ زمانی با کاهش ترس از بیماری همراه می باشد.

بیشترین آمار بستری در دو هفته اخیر به گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال تعلق دارد
وی در مورد توزیع نسبی گروه های سنی افرادی که در تهران از آغاز اسفندماه بستری شدند، اظهار داشت: بیشترین گروه سنی بستری، افراد بین ۵۰ تا ۵۹ سال و گروه دوم افراد بین۳۰ تا ۳۹ سال بود، اما در دو هفته اخیر شاهد افزایش بستری گروه سنی ۲۰ تا ۲۹ سال هستیم. ۵۸ درصد آمار بیماران بستری را اقایان می سازند.
وی با اشاره به اینکه از مجموعه بیمارانی که تا ۵ مردادماه در تهران بستری شدند، ۶۱ درصد ترخیص شدند و تابحال ۷، ۷ درصد از بیماران فوت کرده اند، اظهار داشت: ۲۱ درصد آمار فوتی ها در گروه سنی ۹۰ سال به بالا و ۱۸ درصد در گروه سنی۸۰ تا ۸۹ سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و بعد ۶۰ تا ۶۹ سال بوده است و در گروه های سنی پایین تر میزان کمتری از مرگ و میر را شاهد بودیم.
به قول فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، Rصفر برای مدتی طولانی زیر ۱ بود و در ۱۰ فروردین ماه به ۰، ۷ رسید، اما در ایام اخیر سیر صعودی پیدا کرده است.
بالاترین میزان مبتلا شدن در مناطق شرقی و جنوب شرقی استان
زالی از جمع آوری اطلاعات ۵۰ هزار بیمار ترخیصی در تهران اطلاع داد و اضافه کرد: بالاترین میزان مبتلا شدن در مناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است. در این مناطق شرایط اجتماعی، اقتصادی و امکاناتی متفاوتی نسبت به سایر مناطق مشاهده می شود.
نانوایی ها، در معرض خطرترین صنف در زمان اپیدمی
وی افزود: نانوایی ها در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، صدمه پذیرترین صنف شناخته شده اند و پس از آنها، سوپرمارکت ها این وضعیت را دارند.
دکتر زالی خاطرنشان کرد: بر اساس نظرسنجی اخیری که با همکاری شهداری تهران انجام شده، ۷۳ درصد مردم معتقدند ویروس کرونا در تهران ضعیف نشده است. همینطور بخش قابل توجهی از والدین اعلام نمودند در صورت بازگشایی مدارس، فرزندانشان را به کلاس درس نمیفرستند.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا با اشاره به اینکه طبق مطالعات بخش قابل توجهی از مردم از رفتن به مساجد در صورت بازگشایی در زمان شیوع امتناع می کنند، اظهار داشت: خیلی از افراد معتقدند در مکان های عمومی، وضعیت بهداشتی مطلوب نمی باشد.
زالی عنوان کرد: ۵۲ درصد مردم موافقند پارکها، آرایشگاه ها و مراکز تفریحی و ورزشی کماکان بسته بمانند که این آمار نسبت به اسفندماه کاهش داشته و روند نرمال سازی را نشان داده است. همینطور ۵۶ درصد مردم ابراز کردند به دلیل طولانی شدن اپیدمی ملاحظات را کمتر رعایت می کنند؛ که این نکته قابل توجهی است.
ایشان در ادامه در مورد دیگر نتایج نظرسنجی های اخیر، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از مردم اعلام نمودند درصورت تمدید محدودیتها، در دورهمی شرکت می کنند و به سفر می روند.
۳۵ درصد از مردم اعلام کردند گرفتار افسردگی و اضطراب شده اند
زالی اضافه کرد: ۶۴ درصد مردم احساس ناامیدی شدید نمی کنند. در مقابل ۳۵ درصد از مردم اعلام کردند گرفتار افسردگی و اضطراب شده اند و بخش قابل توجهی از آنها به واسطه این بحران کاهش درآمد داشته اند.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا با اشاره به اینکه در تهران بالغ بر ۴۴ درصد مردم برای کار و خریدهای روزانه تردد می کنند، اظهار داشت: بخش زیادی از مردم معتقدند فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی قابلیت اجرا ندارد.
ممکن است تا سه سال آینده جهان درگیر این اپیدمی باشد
زالی در مورد آینده کشور و کنترل بحران کووید-۱۹، خاطرنشان کرد: با عنایت به این که تولید واکسن و داروی درمان این بیماری در آینده نزدیک در دسترس نخواهد بود، باید مدل زندگی مطابق با آنرا فراگرفت و همچنان رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در دستور کار قرار داد.
وی با اشاره به اینکه حداقل تا سه سال آینده عرصه جهانی با این پدیده رو به رو خواهد بود، افزود: در دنیا و در کشور با مدیریت یکپارچه، اتکا به شواهد و مستندات علمی، بهره جستن از تجارب کشورهای موفق و توجه به سفارش های اکید و موثر سازمان بهداشت جهانی می توان تا حد زیادی این مشکل را کنترل کرد.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا، اظهار نمود: در بعضی کشورها به خوبی این جریان مدیریت شده است، اما برخی از کشورها موج اول را پشت سر گذاشته و وارد موج دوم شده اند و برخی دیگر از کشورها هم همچنان در موج اول هستند.
وی خاطرنشان کرد: در عرصه ملی و استانی در تلاش هستیم با طراحی سیستمی کارا، این بحران را مدیریت نماییم. البته کماکان افزایش آموزش عمومی و مشارکت مردم وجود دارد. همینطور رعایت فاصله گذاری اجتماعی می تواند کمک کننده باشد و از سوی دیگر شناسایی موارد ابتلا، ایزوله سازی و پیگیری ارتباطات فرد آلوده و قرنطینه سازی هوشمند نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
او در آخر یکی از سیاست های روشن ستاد را استفاده از فناوری نوین اعلام نمود و اظهار داشت: با کمک دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت علوم، بخش های زیادی از شرکتهای دانش بنیان در بحث پیشگیری، درمان و غربالگری وارد عمل شده اند. همینطور استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها، بخصوص شهرداری، در این راه بسیار کمک کننده بوده است و قطعا این ارتباطات گسترش خواهد یافت.




منبع:

1399/05/10
23:09:09
5.0 / 5
2041
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , بیماری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
AsabSanj اعصاب سنج