متخصص پزشكی اجتماعی تاكید كرد؛

توجه به فاكتورهای سلامت كودكان و والدین در بازگشایی ها

توجه به فاكتورهای سلامت كودكان و والدین در بازگشایی ها

یك متخصص پزشكی اجتماعی، اظهار داشت: باید آموزش ها در سطح كشور به صورت یكسان و با رعایت عدالت اجتماعی صورت گیرد تا تبعات مشكلات ناشی از كرونا به حداقل برسد.



به گزارش اعصاب سنج به نقل از مهر، محمدعلی حیدرنیا، با اعلان اینکه سال تحصیلی جدید با همه باید ها و نبایدهای خود شروع شده، اضافه کرد: بازگشایی قبل از موعد مدارس با وجود ترس و دلهره از ابتلای دانش آموزان به کرونا، موجب دل نگرانی والدین شده است.
وی با اشاره به تاثیر کرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان اظهار نمود: با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا بازگشایی مدارس می تواند تاثیر قابل توجهی بر فاکتورهای سلامت روان کودکان بگذارد.
این متخصص پزشکی اجتماعی، ارتباط و تعامل با سایر همسالان و محیط اطراف را یکی از مهم ترین شاخصهای رشد سلامت اجتماعی در دانش آموزان ذکر کرد و تصریح کرد: بی شک یکی از اثرات اپیدمی ها تاثیر مستقیم و جدی بر سلامت اجتماعی کودکان و بزرگسالان است.

به گفته حیدرنیا، سلامت اجتماعی به چهار بعد سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی تقسیم می شود.
وی با اعلان اینکه تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل توجهی می تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک نماید توضیح داد: در ایام سخت کرونایی مهم ترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.
حیدرنیا اشاره کرد: بیشترین اثر مخربی که کرونا بر کودکان و نوجوانان دارد، بحران دانش آموزی، آموزش ها و نحوه حضور در کلاس های مجازی و یا حضوری است بدین سبب پدر و مادر باید راهکارها و مهارت هایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حضور دانش آموزان در کلاس های درس را یکی از مهم ترین دغدغه های والدین ذکر کرد و اضافه کرد: پدرو مادرها باید به کودکان آموزش دهند چگونه بهداشت فردی و عمومی خودرا در مدرسه رعایت نمایند، همین طور در خانه نیز به آرامش روانی کودک و احساس امنیت آنان کمک کنند.
حیدرنیا تامین سلامت اجتماعی دانش آموزان، مسئولان مدارس و والدین را مورد تاکید قرار داد و سفارش کرد: باتوجه به شرایط حاکم و شیوع گسترده ویروس کرونا والدین می توانند برای حضور دانش آموزان در کلاس های به سفارش های مراجع رسمی همانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش استناد کنند. وی ادامه داد: سفارش های که در خصوص آموزش توامان مجازی و حضوری ارائه می شود، با رعایت شرایط دانش آموز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی اظهار داشت: بنظر می رسد باید در موضوع بازگشایی های حضوری بیشتر سلامت دانش آموزان مورد توجه باشد چونکه نمی توان با تصور آینده ای نامشخص کودکان را به مدارس و سر کلاس های درس فرستاد.
حیدرنیا با اشاره به اینکه اگر دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند و بهر دلیلی پروتکل ها از طرف دانش آموز و یا کادر مدرسه رعایت نشود ممکنست خسارت های جبران ناپذیری رقم بخورد، افزود: حتی رفت و آمدهای والدین دانش آموزان به مدارس نیز می تواند خطر آفرین باشد.
این متخصص پزشکی اجتماعی اضافه کرد: معمولا کودکانی که مبتلا به کرونا می شوند هیچ علامتی ندارند و در بیشتر موارد این بیماری را با کمترین مشکلی پشت سر می گذارند ولی دانش آموزان می توانند ناقلین بیماری باشند و این بیماری را به افراد مسن تر و دارای ریسک بالا منتقل کنند.
وی اشاره کرد: باید فاکتورهای سلامت کودکان و والدین در بازگشایی ها مورد توجه باشد.
تضمین سلامت دانش آموزان و رعایت عدالت اجتماعی از طرف والدین و مسئولان یکی از مهم ترین مواردی بود که حیدرنیا بر لزوم تامین آن تاکیدکرد و اظهار داشت: به نظر می آید آموزش مجازی می تواند راهکار موثری برای کاهش شیوع بیماری باشد.
وی افزود: باید آموزش ها در سطح کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی صورت گیرد تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.
این متخصص پزشکی اجتماعی در ادامه با بیان این که مهمترین اثر منفی کرونا بر دانش آموزان کاهش تعاملات است اظهار داشت: اما روی دیگر سکه اثرات مثبت کروناست چونکه دانش آموز می تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند، یعنی دانش آموز یاد می گیرد باوجود شرایط سخت، دشوار و متفاوت با ابزار دیگری کار خودرا ادامه دهد.

1399/06/27
01:00:44
5.0 / 5
1962
تگهای خبر: آرامش , آموزش , ابزار , استرس
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
AsabSanj اعصاب سنج