فرمانده ستاد مقابله با كرونا تهران هشدار داد

خطر شعله ور شدن كرونا و بیماریها با تشدید آلودگی هوا

خطر شعله ور شدن كرونا و بیماریها با تشدید آلودگی هوا

اعصاب سنج: فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران با اشاره به ارتباط مستقیم میان افزایش آلودگی هوا و افزایش شیوع کروناویروس اظهار داشت: متأسفانه در تهران با بسته ای از آلاینده ها روبرو می باشیم که هر یک آثار تخریبی بر روی شهروندان دارد.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، علیرضا زالی در آخر هجدهمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استانداری تهران با تاکید بر وجود ارتباط مستقیم میان آلودگی هوا و افزایش شیوع ویروس کرونا ویروس و تأثیر آن در آمار ابتلا، بستری و فوتی های کروناویروس اظهار داشت: موضوع ارتباط آلودگی هوا و شیوع کروناویروس بر طبق مطالعات جهانی مشخص شده است. بی شک همزمانی کروناویروس با هر نوع بیماری تنفسی اساسا در شیوع آن تأثیرگذار خواهد بود. خصوصاً در مورد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون که مطالعات ارتباط میان این بیماری و آلایندگی را به اثبات رسانده است.
وی اضافه کرد: آلودگی هوا در افرادی که بیماریهای زمینه ای تنفسی دارند خصوصاً افراد دارای بیماریهای آلرژیک و آسم موجب می شود بیماری آنها را شعله ور شود و همزمان خطر مبتلاشدن و مرگ و میر را بیشتر می کند.
وی افزود: پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در ایام اخیر به شکلی پیشرفته که لایه وارونگی به میزان زیادی ارتفاع اش با سطح زمین کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ متر رسیده است. در چنین شرایطی با توجه به این که ویروس کرونا نسبتا سنگین است زمان بیشتری در پیرامون قرار می گیرد و بقای آن افزایش می یابد. بدین ترتیب احتمال شیوع و مبتلاشدن افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: در این شرایط همه افراد همچون افراد سالم در خطر هستند اما خطر برای بیماران تنفسی، قلبی و افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای تنفسی خصوصاً کودکان مبتلا به آسم و افراد مسن خطر بیشتری آنها را تهدید می کند.
فرمانده ستاد مدیریت کرونا در استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در فصل سرما آلودگی هوا افزایش می یابد و میزان آلاینده ها به شکل فزاینده ای براثر انباشت در هوا زیاد می شود، اظهار داشت: در تهران با تنوع آلاینده ها نیز مواجه هستیم به شکلی که دی اکسید گوگرد، ازون، مونوکسید کربن و ذرات معلق وجود دارد که هر یک آثار تخریبی بر شهروندان دارند. در حقیقت در تهران با بسته ای از آلاینده ها روبرو می باشیم.
وی اضافه کرد: نهادهای اجرائی باید در این عرصه مشارکت داشته باشند چونکه شهروندان باتوجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی و... مجبور به حضور در سطح شهر هستند و در این میان افراد پرخطر که بیماریهای زمینه ای دارند، خانم های حامله و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی نباید از منزل بیرون بروند. هر گونه فعالیت ورزشی و کارهای انفرادی باید متوقف و تعطیل شود. باید عدم خروج از منزل به جز در موارد ضروری بعنوان تنها راهبرد فعلی در دستور کار شهروندان قرار گیرد. البته اقدامات مداخله ای همچون تعطیلی باید توسط دستگاه های اجرائی تصمیم گیری شود. اساسا تعطیلی چند روزه می تواند به این شرایط کمک نماید اما این مساله نباید منجر به خروج شهروندان از شهرها شود.
وی درباب عدم رعایت فاصله گذاری در بخش حمل و نقل عمومی شهر تهران اظهار داشت: حمل و نقل عمومی شهر تهران بعنوان معضلی جدی هم در آلودگی هوا و هم در موضوع کرونا ویروس نقش دارد و نیازمند راهکارهای حمایتی است. شهرداری تهران در این میان تلاش بسیاری کرده اما به لحاظ مالی و بودجه ای وضعیت خاصی دارد. باید نسبت به افزایش ناوگان مترو و اتوبوسرانی و تغییر در زیرساخت ها اقدام نماییم که شهرداری باتوجه به مشکلات مالی روبه رو شده نمی تواند اقدامات لازم را انجام دهد پس باید برای این کار بودجه مشخصی تخصیص داده شود.
زالی درباب جلسه تشکیل شده در استانداری تهران در حوزه سلامت، زنان و خانواده اظهار داشت: بررسی علل مرگ کودکان و نوزادان نشان میدهد در ۹ ماهه نخست امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال اتفاق افتاده است و همین طور ناهنجاری های مادرزادی که باید با افزایش دامنه غربالگری نسبت به کاهش آن اقدام نماییم. خوشبختانه با اقدامات انجام شده ۱۳.۹ درصد نسبت به سال قبل در کودکان زیر ۵ سال شاهد کاهش مرگ و میر بوده ایم که البته بیشتر این آمار نیز مربوط به افراد غیرایرانی بوده که متأسفانه تعدادی از آنها اطلاعاتشان در نظام سلامت ثبت نشده ولی در آمار استان تهران گنجانده می شوند پس باید تمهیدات ویژه ای برای تسهیل مراجعه آنها به نظام سلامت اتخاذ شود.
وی افزود: مرگ و میر ناشی از حوادث خصوصاً سقوط در سه سال ابتدایی زندگی و همین طور غرق شدگی از موارد عمده دیگری در مرگ و میر کودکان است که بی شک کاهش آن نیازمند آموزش خانواده است. خیلی از این موارد قابل پیشگیری می باشند به همین دلیل پیشنهاد شد در برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای دختران ما که مادران آینده هستند این آموزش ها گنجانده شود. بی شک مرگ های ناشی از حوادث قابل پیشگیری می باشند پس بیش از ۱۵ چاره با مشارکت سه دانشگاه علوم پزشکی در قالب بسته ای تدوین و قرار شد توسط استاندار تهران به دستگاه های مختلف ارجاع شود.




منبع:

1399/10/24
23:59:04
0.0 / 5
1252
تگهای خبر: آموزش , بیمار , بیماری , پزشكی
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
AsabSanj اعصاب سنج