یافته محققان انگلیسی؛

ارتباط آلودگی هوا با بالا رفتن خطر نابینایی

ارتباط آلودگی هوا با بالا رفتن خطر نابینایی

نتایج یک مطالعه نشان داده است آلودگی هوا با افزایش ریسک کاهش بینایی پیشرونده و برگشت ناپذیر معروف به دژنراسیون ماکولا در رابطه با سن ارتباط دارد.



به گزارش اعصاب سنج به نقل از مهر، محققان دانشگاه کالج لندن دریافتند افراد ساکن در آلوده ترین مناطق حداقل ۸ درصد بیشتر مبتلا به دژنراسیون ماکولا در رابطه با سن می شوند.
«پال فاستر»، سرپرست تیم تحقیق، در اینباره می گوید: «ما خطر دیگر سلامتی ناشی از آلودگی هوا را شناسایی کرده ایم. یافته های ما نشان داده است که زندگی در مناطقی با هوای آلوده، بخصوص ذرات ریز ناشی از اگزوز اتومبیل ها، می تواند در بیماری چشم نقش داشته باشد.»
وی در ادامه می افزاید: «به نظر می رسد حتی قرار گرفتن در معرض آلودگی نسبتاً کم هم خطر دژنراسیون ماکولا در رابطه با سن را تحت تاثیر قرار می دهد و این نشان داده است که آلودگی هوا یک عامل خطر قابل اصلاح است که ریسک بیماری چشمی را برای تعداد کثیری از افراد به همراه دارد.»
دژنراسیون ماکولا مهم ترین علت نابینایی برگشت ناپذیر در میان افراد بالای ۵۰ سال در کشورهای با درآمد بالا است. پیشبینی می شود که تعداد مبتلایان تا سال ۲۰۴۰ به ۳۰۰ میلیون نفر برسد. شاخص های پرخطر شناخته شده شامل افزایش سن، سیگار کشیدن و ژنتیک است.
آلودگی هوا در مشکلات مغزی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و سکته مغزی نقش دارد، درحالیکه مطالعه سال ۲۰۱۹ توسط همان تیم تحقیقاتی نشان داد که آلودگی هوا با افزایش ریسک آب سیاه چشم هم مرتبط می باشد. قرار گرفتن در معرض ذرات معلق یکی از قوی ترین عوامل پیشبینی کننده مرگ و میر در میان آلاینده های هوا است.
محققان در این مطالعه، ۱۱۵، ۹۵۴ شرکت کننده در رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال را که در شروع مطالعه در سال ۲۰۰۶ هیچ مشکل چشمی نداشتند مورد بررسی قرار دادند.
محققان پس از معاینات چشمی منظم و اندازه گیری میزان آلاینده های محل زندگی افراد دریافتند افراد ساکن در مناطق با میزان بالا ذرات ریز بیشتر بیماری دژنراسیون ماکولا را گزارش کرده بودند.
محققان معتقدند آلودگی هوای محیط می تواند از راه استرس اکسایشی یا التهاب منجر به دژنراسیون ماکولا شود.


منبع:

1399/11/09
12:26:45
0.0 / 5
1251
تگهای خبر: استرس , بیمار , بیماری , دانشگاه
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
AsabSanj اعصاب سنج