عفونت های تركیبی سویه های رسمی نیستند

اختلاف نظرها بر سر دلتاکرون

اظهارنظر ˮتام پیکوکˮ، ویروس شناس در رسانه های اجتماعی درباره کشف اخیر یک متخصص اهل قبرس که مدعی پیدا کردن سویه ˮدلتاکرونˮ است، بحث برانگیز شده و این ویروس شناس اعتقاد دارد که این عفونت نوترکیب احیانا ناشی از یک سویه واقعی نیست و می تواند نتیجه آلودگی آزمایشگاهی باشد.

به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش ها به تازگی یک محقق حوزه پزشکی در قبرس نوعی از ابتلای دوگانه به کروناویروس را کشف کرده که تلفیقی از سویه دلتا و اُمیکرون است و آنرا "دلتاکرون" نامیده است.
در شرایطی که جهان درگیر مقابله با سویه اُمیکرون است، گزارش های در ارتباط با کشف نوع ظاهرا جدیدی از این عفونت، نگرانی بیشتری به همراه آورده و در حالیکه دلتاکرون در رسانه های اجتماعی "تِرِند" شد اما خیلی از متخصصان معتقد هستند که این، یک سویه واقعی نیست.
با این حال، این محقق قبرسی از یافته خود دفاع کرده و در اطلاعیه ای که به بلومبرگ ایمیل شده به نقل از وی آمده است: مواردی که شناسایی شده نشان دهنده فشار تکاملی بر نسخه ویروسی اولیه برای بروز این جهش هاست و نه نتیجه یک عفونت ترکیبی منفرد.

آنچه تابحال درباره دلتاکرون می دانیم
۱."لئوندیوس کوستریکیس"، استاد علوم زیستی دانشگاه قبرس، این نسخه ویروسی را «دلتاکرون» نامید. گزارش ها از آن حکایت می کند که این نسخه ویروسی دارای ردپاهای ژنتیکی شبیه به اُمیکرون در ژنوم دلتا است.
۲. بلومبرگ گزارش داد که تابحال ۲۵ مورد مبتلا شدن به دلتاکرون پیدا شده و اطلاعات بیشتر در مورد این نسخه ویروسی یا موارد ابتلای به آن هنوز ناشناخته است.
۳. کوستریکیس در مصاحبه ای اظهار داشت: در آینده خواهیم دید که آیا این نسخه بیماری زا یا مسری تر است یا این که سویه غالب خواهد شد.
۴. توالی یابی از این ۲۵ مورد مبتلا شدن به دلتاکرون در هفت ژانویه به پایگاه بین المللی معروف به GISAID که تغییرات ویروس را ردیابی می کند، ارسال شده است.
۵. همینطور "توم پی کوکِ" ویروس شناس در شبکه اجتماعی گفته است که دلتاکرون امکان دارد یک نسخه واقعی نباشد اما احیانا نتیجه آلودگی است. در واقع وقتی نسخه های جدید از ویروس در آزمایشگاه توالی یابی می شوند بروز آلودگی در آنها بعید نیست یعنی مقادیر بسیار ریز و جزئی از مایعات که امکان دارد در آزمایشات دیده شوند. معمولا این توالی یابی ها با آلودگی های بسیار اندک و جزئی قرار نیست از راه رسانه های اصلی (و بعنوان یک سویه جدید)، منعکس شوند.
وی همینطور نوشت: عفونت های نوترکیب بطور قطع ارزش توجه کردن را دارند و بطور قطع در نهایت پیدا خواهند شد، باآنکه این نمونه خاص به احتمال خیلی زیاد آلودگی است.
۶. از طرفی "اریک توپول" پزشک دانشمند دیگری، دلتاکرون را به جای یک سویه، وضعیتی "ترسناک" توصیف کرد.
وی در توییتی نوشت: این نسخه فرعی جدید و "ترسناک" حتی یک سویه واقعی نیست اما خیلی از مردم را بی جهت می ترساند.
۷. با این وجود کوستریکیس، محقق قبرسی می گوید: عفونت دلتاکرون در میان بیماران کووید-۱۹ بستری شده بیشتر از بیماران غیر بستری است که فرضیه آلودگی را رد می کند. علاوه بر این، نمونه ها در چندین روش توالی یابی در بیشتر از یک کشور ارزیابی شده اند.
کوسترریکیس اظهار داشت: این یافته ها اظهارات غیرمستند در خصوص این که دلتاکرون نتیجه یک خطای فنی است را رد می کند.

دلمیکرون و دلتاکرون سویه های رسمی تاییدشده نیستند
به نوشته روزنامه هندوستان تایمز، در عین حال باید توجه داشت که دلتاکرون هیچ نام رسمی نیست.
پیش از این نیز، کلمه دلمیکرون برای نشان دادن عفونت های ترکیبی کوویدی ناشی از دو سویه دلتا و امیکرون رایج شد.
اینها هیچ یک اسامی رسمی عرضه شده از جانب سازمان جهانی بهداشت نیستند و حتی گونه های رسمی تایید شده هم نیستند.

منبع:

1400/10/21