یافته جدید محققان؛

شناسایی ۱۰۰۰ ژن در رابطه با کووید ۱۹ شدید

به گزارش اعصاب سنج یک مطالعه جدید نشان داده است چرا بعضی از بزرگسالان سالم مبتلا به عفونت کووید ۱۹ به شدت بیمار می شوند، در حالیکه برخی دیگر علایم کمی دارند.

به گزارش اعصاب سنج به نقل از مهر به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه شفیلد و دانشگاه استنفورد در ایالات متحده دریافته اند که سیگنال های ژنتیکی خاصی در افرادی که به عفونت شدید کروناویروس مبتلا می شوند وجود دارد.
مشخص شده است که سن، شاخص توده بدنی و مشکلات سلامتی از قبل موجود، باعث بروز بعضی از نابرابری های در شدت ابتلاء به بیماری می شوند، اما ژنتیک هم نقش مهمی ایفا می کند. هدف این تحقیق بررسی این مورد بود که چرا بعضی از افراد مبتلا به کووید ۱۹ به شکل جدی بیمار می شوند یا می میرند، در حالیکه برخی دیگر علایم کمی دارند.
با استفاده از یادگیری ماشینی، محققان بیشتر از ۱۰۰۰ ژن در رابطه با ایجاد موارد شدید کووید ۱۹ را که احتیاج به تنفس مصنوعی داشته یا کُشنده بودند، شناسایی نمودند. این تیم همینطور توانست انواع خاصی از سلول ها را شناسایی کند که این ژن ها در آنها فعال می باشند. این یکی از نخستین مطالعاتی است که ژن های در رابطه با کروناویروس را به عملکردهای بیولوژیکی خاص مرتبط می کند.
دکتر «جاناتان کوپر ناک»، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «در طول تحقیقات، ما ساختار ژنتیکی را در زمینه عفونت کروناویروس کشف کردیم و دریافتیم که این ۱۰۰۰ ژن سبب سه چهارم عوامل ژنتیکی ابتلاء به کووید ۱۹ شدید هستند. این یافته برای درک این که چرا بعضی از افراد علایم شدیدتر کووید ۱۹ را نسبت به دیگران داشته اند، مهم می باشد.»
تیم تحقیق از چندین مجموعه داده بزرگ برای کشف ژنتیک در ارتباط با کووید ۱۹ شدید استفاده نمود. نخستین مجموعه داده حاوی اطلاعات ژنتیکی از بافت سالم ریه انسان بود. این داده ها به شناسایی بیان ژن در ۱۹ نوع مختلف سلول های ریه، همچون سلول های اپیتلیال که مجرای تنفسی را می پوشانند و نخستین سد دفاعی در مقابل عفونت هستند، کمک کرد.
محققان همینطور می خواستند بدانند کدام نوع سلول دارای بیان ژن معیوب است. آنها از راه ابزار یادگیری ماشینی خود، تشخیص دادند که کووید ۱۹ شدید تا حد زیادی با پاسخ ضعیف دو سلول ایمنی شناخته شده یعنی سلول های کشنده طبیعی (NK) و سلول های T مرتبط می باشد. سلول های NK و زیرشاخه ای به نام CD۵۶ مهم ترین آنها در نظر گرفته می شوند.
دکتر کوپر ناک اظهار داشت: «یافته های ما اساس آزمایش ژنتیکی را بوجود می آورد که می تواند پیش بینی نماید چه کسی با افزایش ریسک ابتلاء به کووید ۱۹ شدید متولد می شود.»
به گفته محققان، تصور کنید ۱۰۰۰ تغییر در DNA در رابطه با کووید ۱۹ شدید وجود دارد. اگر ۵۸۵ مورد از این تغییرات را داشته باشید، امکان دارد شما را بسیار مستعد بیماری کند و باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

1401/03/27