نقش یك آنتی اكسیدان در پیشگیری از التهاب مفصلی

نقش یك آنتی اكسیدان در پیشگیری از التهاب مفصلی

اعصاب سنج: متخصصان در مجموعه ای از آزمایش های اخیر دریافتند كه نوعی آنتی اكسیدان خاص برای جلوگیری از صدمه هایی كه استئوآرتریت (التهاب مفصلی) به غضروف ها وارد می كند، مفید می باشد.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتروز است كه با تخریب مداوم غضروف ها سبب تولید درد و احساس چوب شدگی در مفاصل می گردد. این نوع آرتروز برخلاف آرتریت روماتوئید به دلیل پاسخ ایمنی تولید نمی گردد.
استئوآرتریت بیشتر بر دست ها، زانوها، مفاصل ران، پاها و ستون فقرات اثر گذاشته و در طول زمان تشدید می گردد. علائم تورم مفصلی و حساسیت به درد می تواند با گذشت زمان از بین برود ولی در بعضی افراد امكان دارد ثابت باشد. درجه شدت علائم هم در میان افراد مختلف بسیار تفاوت دارد.
این بیماری بعنوان شایع ترین عارضه مفصلی در ایالات متحده آمریكا بیش از ۳۰ میلیون بزرگسال را درگیر كرده است. درمان های خیلی از جمله فیزیوتراپی، داروها و جراحی می تواند به مدیریت این بیماری كمك كنند. باآنكه تا به امروز هیچ درمانی مانع پیشرفت این بیماری ناتوان كننده نشده است. هنوز دقیقا مشخص نمی باشد كه چرا روند تخریب غضروف ها تداوم می یابد و چه ساز و كارهایی این تغییرات را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل خطر برای استئوآرتریت شامل افزایش سن و چاقی بوده و با عنایت به پیر شدن و چاقیِ جمعیت جهان، این بیماری احتمالاً شایع تر خواهد شد.
اخیرا محققانی در بلژیك، تغییرات سلولی درگیر در بیماری استئوآرتریت و تعامل بین پروتئین های خاص را مطالعه كرده اند. به صورت خاص محققان پروتئینی موسوم به ANP32A را كه در بعضی از عملكردهای سلولی همچون انتقال درون سلولی و تمایز سلولی نقش دارد، مورد توجه قرار داده اند. محققان اظهار داشتند كه سطوح ANP32A در نمونه های بافت انسان ها و موش های مبتلا به اوستئوآرتریت به صورت قابل توجهی پایین تر است.
آنها با استفاده از نمایه بیان ژن، عملكرد این پروتئین را بیشتر مورد بررسی قرار دادند و به همین ترتیب دریافتند ANP32A با جلوگیری از استرس اكسیداتیو در غضروف های مفصلی از پیشرفت و تداوم استئوآرتریت جلوگیری می كند. سپس محققان اثرات افزودن نوعی آنتی اكسیدان به نام استیل سیستئین (NAC) به آب آشامیدنی را آزمایش كرده و متوجه شدند اضافه كردن این نوع آنتی اكسیدان به رژیم غذایی موش های مبتلا به استئوآرتریت نشانه های این بیماری را كاهش داده و تخریب غضروف ها را در آن ها متوقف می كند.
همینطور محققان در بررسی این كه چه مكانیزمی از ANP32A امكان دارد این علائم را معكوس كند، كشف كردند كه این پروتئین با افزایش سطوح آنزیمی به نام ATM كه نقش مهمی در تنظیم پاسخ های دفاعی سلولی در برابر استرس اكسیداتیو ایفا می كند، علائم این بیماری را می كاهد.
محققان این گونه توضیح می دهند كه نقش حفاظتی پروتئین ANP32A می تواند به بهبود بیان آنزیم ATM در غضروف های مفصلی منجر شود كه تعادل بازخوانی سلول را حفظ می نماید. به عبارت دیگر در صورتیكه پروتئین ANP32A وجود نداشته باشد آنزیم ATM كمتری برای پاكسازی رادیكال های آزادی كه به صدمه غضروفی می انجامد، وجود دارد.
به گزارش سایت تخصصی مدیكال نیوز تودی، محققان امیدوارند كه شناخت بیشتر نقش پروتئین ANP32A و آنزیم ATM بتواند منجر به مداخلاتی برای برخی بیماریهای صعب العلاج و كمتر شناخته شده شود. آن ها بر این باورند كه این یافته ها امكان دارد نه تنها برای اختلالات مفصلی بلكه برای بیماری های استخوانی و عصبی هم نتایج درمانی داشته باشد.



1397/06/27
13:38:28
0.0 / 5
4836
تگهای خبر: استرس , بیمار , بیماری , پیشگیری
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
AsabSanj اعصاب سنج