گزارش اعصاب سنج؛

زنگ خطر پشه آئدس برای هرمزگان

زنگ خطر پشه آئدس برای هرمزگان

به گزارش اعصاب سنج، پشه آئدس می تواند بیماری های خطرناکی را انتقال دهد و متأسفانه افرادی مبتلا به بیماری هایی با منشأ این پشه در هرمزگان شناسایی شده است که شهروندان باید هوشیار باشند.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها - علی ستاری: بهمن ماه ۹۹ بود که در حالیکه مردم هرمزگان هنوز از درگیری های حاصله از کرونا نفس راحتی نکشیده بودند چالشی تازه خویش را به صدر اخبار رسانه ها رساند.
خبر از این قرار بود که «پشه آئدس در هرمزگان رؤیت شد»؛ تا پیش از آن ایام خیلی پشه آئدس را نمی شناختیم اما به هر صورت مشاهده شدن این پشه زنگ خطری را به صدا آورد که هوشیاری مردم و مسؤولان را می طلبید، نکته قابل شکر این بود که آئدس در هرمزگان بر خلاف آن چه که معمول است، با هوشیاری عوامل بهداشتی پیش از این که بیماری اش دیده شود شناسایی شد چون که عموماً در کشورهایی که درگیر صدمه های ناشی از این حشره می شوند اول بیماری کشف می شود و از بیماری تشخیص می دهند که چنین پشه ای در محیط آن کشور حضور دارد، خوشبختانه سال ۹۹ که سال آغاز تعقیب و گریز یک پشه کوچک بود با کمترین چالش به پایان رسید تا این که در ایام بارانی آذر ماه ۱۴۰۰ باردیگر خبری در ارتباط با آئدس خویش را به صدر اخبار رساند.
پشه ای که پیش از این در بندرلنگه دیده شده بود این دفعه در بندرعباس دیده شد و همین مساله مسؤولان را به فکر فرو برد تا اقدامی برای مقابله با این پشه بحران آفرین کنند و شاید نهضت لکه گیری خیابان های محلات با همین هدف شروع شد چون که بهترین محل برای تخم گذاری آئدس گودال های کوچک خیابان ها است که با آب پر شده باشد.
حال در بهار ۱۴۰۳ هم باردیگر تحرکات برای شناسایی و مقابله با پشه آئدس در استان هرمزگان زیاد شده است و این امر می تواند حاصل شناسایی پشه آلوده به بیماری باشد که در این صورت طبیعی است که تلاشهای مدافعان سلامت و بهداشت برای مقابله با صدمه دو چندان شود چون که بندرعباس دروازه وارد شدن به کشور است و درصورتیکه صدمه ای وارد شود کنترل کردن آن خیلی سخت خواهد بود.
آئدس چه خطراتی دارد؟

از خطرات پشه آئدس اینست که این پشه می تواند عامل و ناقل بیماری هایی همچون تب دنگی، چیکن گونیا و زیکا باشد که بیمارهای بسیار خطرناکی هستند و یکی از آنها همچون تب دنگی آمار مرگ و میر بالایی دارد و عامل کشنده به حساب می آید.
لارو (نوزاد) این پشه می تواند از راه آب های راکد، زباله و فاضلاب رهاشده یا گالن ها و دبه های آب در مناطق مسکونی جابه جا شده و در آنها رشد کند.
کوچه های شهر بندرعباس بخصوص در محلات حاشیه نشین و بافت فرسوده که ۴۰ درصد جمعیت شهر بندرعباس در آنها ساکن هستند به علت چاله های زیاد و عدم تکمیل شبکه فاضلاب هم محل تجمیع آب های سطحی هستند و هم حجم بالایی آب سرگردان و غیر بهداشتی در این کوچه ها سرگردان است که می تواند عاملی برای افزایش قدرت تکثیر آئدس شود
برخی عادی انگاری ها و بی توجهی ها سبب شده که خیلی از مردم بپندارند خطر این پشه رفع شده در حالیکه این نوع پشه هنوز هم میهمان ناخوانده هرمزگان است و تعقیب و گریز و کوشش برای کنترل و نابودی آن در دستورکار مسؤلان بهداشتی استان است.
تنها راه مؤثر مبارزه با این بیماری مقابله با پشه ناقل آن است؛ بنابراین بهسازی محیط زیست از راه جمع آوری زباله ها و مکان هایی که امکان دارد آب باران و آب های سطحی در آنها ذخیره شود از اقدامات ضروری می باشد. به صورت مثال لاستیک های فرسوده اتومبیل که آب باران در آنها جمع می شود محل مناسبی برای رشد و تکثیر آئدس است.
وجود ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال ها، رگ بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم و پوشیده بودن سینه از فلس های قهوه ای تیره یا متمایل به سفید از خصوصیت های ظاهری پشه آئدس است و این حشره منتقل کننده ویروس عفونی دنگی (دانگ)، زیکا و چیکونگونیا است.
تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن ها دست ها از علائم بیماری پشه آئدس است که به دلیل درد شدید بعنوان تب استخوان شکن هم شناخته شده است.
شناسایی موارد ابتلاء به تب دنگی با منشأ آئدس در هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم ضمن اخطار شناسایی مواردی از ابتلاء به بیماری ویروسی تب دنگی ناقل پشه آئدس اعلام نمود: افراد و همشهریانی که اخیرا به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه شرقی سفر داشته و علایم تب، سردرد و بدن درد دارند، سریع به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود رجوع کنند.
عبدالجبار ذاکری بیان نمود: به دنبال شناسایی مواردی از ابتلاء به بیماری ویروسی تب دنگی (منتقله از راه نیش پشه آئدس) در بعضی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، افراد درصورتیکه اخیرا سابقه سفر به آن کشورها را داشته اند و تا ۱۰ روز بعد از برگشت از سفر دارای علایم هستند، در سریع ترین زمان به نزدیک ترین مراکز بهداشتی و درمانی محل سکونت خود رجوع و نمونه گیری از آنها به صورت مجانی صورت می گیرد.
وی علایم تب دنگی را تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی، خونریزی از لثه یا سایر قسمت های بدن اعلام نمود.
مراکز نمونه گیری تب دانگی ناقل پشه آئدس در هرمزگان اعلام شد
طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در شهر بندرعباس ۲ مرکز جامع سلامت سیدجمال الدین اسدآبادی از ساعت هشت بامداد تا ۱۴ ظهر و درمانگاه زیبا شهر از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر مبادرت به نمونه گیری تب دانگ می کنند.
در بندرلنگه مراکز جامع خدمات سلامت شهید رجایی (ساعت هشت بامداد تا ۱۴ عصر) و شهید قادری نژاد (ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر) و در قشم مراکز خدمات جامع سلامت شهید ذاکری (ساعت هشت بامداد تا ۱۴ عصر) و درگهان (ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر) برای نمونه گیری دایر است.
همچنین مرکز خدمات جامع سلامت بوعی کیش، مرکز خدمات جامع سلامت بندرخمیر، مرکز جامع سلامت فاطمه الزهرا (س) سیریک و مرکز جامع خدمات سلامت رازی پارسیان در ۲ نوبت بامداد و عصر از ساعت هشت تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۹ عصر کار نمونه گیری از بیماران مشکوک به تب دانگ را انجام می دهند.

واکسن تأیید شده ای برای جلوگیری از ابتلاء به ویروس دنگی وجود ندارد و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد داده است که برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری دنگی، جمعیت پشه ها تحت نظر قرار گیرد و انسان ها از گزیدگی پشه ها حفاظت شوند، البته سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از دنگی برنامه ای به نام برنامه «کنترل یکپارچه ناقل» عرضه کرده است که از پنج بخش تشکیل شده است و باید از حقوق، تجهیزات اجتماعی و قوانین برای قوی سازی جوامع و سازمان های بهداشتی عمومی استفاده کرد، تمام بخش های اجتماع باید همراه با هم عمل کنند که این بخش ها شامل بخش عمومی، بخش خصوصی مانند مؤسسات و شرکت ها و حوزه سلامت و بهداشت می شود.
تمام روش های کنترل بیماری باید یکپارچه سازی شود تا امکانات موجود، بهترین تأثیرگذاری ممکن را داشته باشد و تصمیم گیری ها باید بر مبنای مدارک موجود صورت گیرد تا به این وسیله از سودمندی تمام اقدامات انجام شده برای مقابله با دنگی اطمینان حاصل شود. باید به مناطقی که دنگی در آن شایع است کمک کرد تا جایی که بدون کمک دیگران، قادر به مبارزه با این بیماری شود.
سازمان بهداشت جهانی روش هایی برای کنترل پشه ها و حفاظت در مقابل گزیدگی آنها عرضه می دهد. بهترین روش رهایی از پشه «آئدس اجیپتی» از بین بردن زیستگاه آن است و مردم باید منابع سرباز آب را خالی کنند تا پشه ها در آن تخم گذاری نکنند، همینطور میتوان برای کنترل پشه های از حشره کش ها و عامل های کنترل زیست شناختی استفاده نمود.
دانشمندان معتقدند اسپری های ارگانو فسفات و پایرو تروئید تأثیری ندارد و آب های راکد و بدون جریان باید از بین برود، چونکه پشه ها را جذب می کند و علاوه بر آن انباشته شدن حشره کش ها در این آب ها، برای سلامتی انسان ها مضر خواهد بود.


منبع:

1403/03/18
12:02:48
5.0 / 5
220
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشكی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
AsabSanj اعصاب سنج