علی رغم گلایه بیماران هموفیلی یزد از كمبود دارو؛

معاون علوم پزشكی یزد: دارو در تمام داروخانه های منتخب هست

معاون علوم پزشكی یزد: دارو در تمام داروخانه های منتخب هست

اعصاب سنج: در حالی بیماران هموفیلی به شدت وابسته به داروهای مورد نیاز خود برای ادامه حیات هستند، در شرایط اقتصادی حاكم با مشكلات عدیده ای برای تامین دارو مواجهند.


داستان تلخ امروز بیماران هموفیلی یزد از چند ماه پیش با مشكل كمبود دارو در استان شروع شد به صورتی كه مسئولان امر اعلام نمودند كه داروهای مورد نیاز این بیماران از نوع داروهای خاص است و از خارج كشور وارد می گردد بنابراین این كمبودها با عنایت به نوسانات اقتصادی، معمول و طبیعی است اما اكنون این داستان به جایی رسیده كه هرچند كه بخشی از این داروها از داخل كشور تامین می گردد ولی مشكل به مراتب حادتر شده است.
البته مسئولان انجمن این بیماران مشكل را ناشی از خورداری شركت های دارویی از توزیع این قلم داروها عنوان می كنند به صورتی كه شركت های مذكور تحویل دارو به داروخانه ها را تنها منوط به پرداخت نقدی هزینه ها تقبل می كنند.
این در حالیست كه هم اكنون حدود 100 بیمار هموفیلی نیازمند دارو در استان یزد برای حفظ جان خود در تكاپو هستند ولی به نظر برخی نه جان انسان ها بلكه منافع مالی برایشان مهمتر است.
بیماران هموفیلی زجر می كشند
«سید محمود موسوی» بیمار 38 ساله یزدی مبتلا به هموفیلی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا راجع به كمبودهای دارویی این بیماران در استان تصریح می كند: بعد از جابجایی داروخانه ای كه داروی هموفیلی را بین بیماران استان توزیع می كرد، مشكل كمبود دارو هم تشدید شده و بلاتكلیفی به سراغمان آمده است.
وی در مورد صدمه دیدگی و خونریزی های مفصلی مكرر ناشی از این بیماری صعب العلاج، می گوید: مفاصل و بافت بدنم در حال تحلیل رفتن هستند و با این روند ناگزیر باید از ویلچر استفاده كنم. علاوه بر این هم با عنایت به دریافت اندك دارو، بزودی توان خود برای كار كردن را هم از دست خواهم داد.
این بیمار با اشاره به این كه هم اكنون بعنوان مهندس یك شركت فعالیت دارد، می گوید: بطور قطع اگر می دانستند كه مبتلا به هموفیلی هستم، عذرم را می خواستند ولی با ادامه روند فعلی خونریزی ها هم بزودی متوجه می شوند و باید كارم را ترك كنم كه در این صورت من می مانم و همسر، خانواده و دغدغه هایی كه روز به روز بر آن ها افزوده می گردد.
وی عدم ارتباط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی و انجمن هموفیلی را از دیگر مشكلات این بیماران می خواند و تاكید می كند: آیا بیماران هموفیلی باید زجر بكشند و هیچ كسی جوابگوی آنها نباشد و در مقابل آن ها احساس مسئولیت نكند؟
موسوی عدم دریافت دارو به موقع را به معنای از كارافتادگی و صدمه جدی به بدنش عنوان می كند و می گوید: با ادامه این روند، آسیبی جدی خواهم دید و متاسفانه این شرایط فعلی همه ی بیماران هموفیلی است.
وی با گلایه بر بخش بیمارستان بقائی پور كه به این بیماران اختصاص داده شده است، تصریح می كند: این بخش كه از چهار سال پیش برای بیماران منظور شده، در طبقه دوم ساختمانی فاقد آسانسور واقع شده و مسئولان نه آنرا به مكانی همكف منتقل می كنند و نه به آسانسور تجهیز می كنند، هر چند كه پس از تكمیل و تولید بیمارستان شهید رهنمون، چشم انتظار اختصاص بخشی به بیماران هموفیلی بودیم.
جان هموفیلی ها به دارو گره خورده است
«رضا خواجه سروی» مدیر انجمن هموفیلی استان یزد هم به مشكلات كنونی بیماران هموفیلی استان اشاره می كند و در این باره به خبرنگار ایسنا می گوید: هم اكنون هر چند بعضی از انواع داروی هموفیلی مانند فاكتور نوتركیب هشت با نام سافاكتور و فاكتور هفت، در كشور تولید می گردد اما در توزیع سهمیه استان و واگذاری دارو به داروخانه از سوی شركت های پخش جهت استفاده بیماران، مشكلات جدی و اساسی وجود دارد.
وی عدم پرداخت به موقع تعرفه نسخ بیماران خاص توسط سازمان های بیمه گر به داروخانه ها و در نهایت پرداخت این هزینه ها از جانب داروخانه ها به شركت های پخش دارو را عامل موثر بر تشدید مشكلات بیماران هموفیلی عنوان می كند.
خواجه سروی می گوید: برپایه طرح تحول سلامت، هزینه داروهای هموفیلی به بیمه پرداخت می گردد و بیمه باید هزینه داروهای خریداری شده توسط داروخانه از شركت های پخش دارو را به حساب داروخانه ها واریز نماید تا متعاقب آن داروخانه ها مبادرت به پرداخت بدهی خود به شركت های پخش دارو كنند.
وی ادامه می دهد: متاسفانه به همین علت بعضی از شركت های پخش، از توزیع این داروی بسیار حساس و ضروری بیماران هموفیلی خودداری می كنند چون كه از پرداخت دیر به دیر هزینه ی این داروها با استفاده از داروخانه ‎ ها گلایه مند هستند.
این مسئول اضافه می كند: این مشكل تا جایی ادامه یافته كه هرچند در كشور دارو وجود دارد اما توزیع نمی گردد و این در حالیست كه جان بیماران هموفیلی به داروهایشان گره خورده است.
به قول وی، علی رغم دستور ریاست جمهوری در خصوص دادن مهلت حداكثر تا شش ماه شركت های پخش دارو به دارواخانه ها، شركت های مذكور هیچ توجهی به این مورد ندارند.
وی یكی دیگر از مشكلات خیلی از بیماران هموفیلی استان را استفاده آنها از نوعی داروی نوتركیب كه اغلب بیماران هموفیلی در دنیا از آن استفاده می نمایند، ذكر و در این باره تصریح می كند: هرچند كه داروهای نوتركیب دارای مزایایی مانند عاری بودن از آلودگی های ویروسی هستند ولی بدن بیماران را نسبت به داروهای دارای فاكتور انسانی مقاوم می كند و نمی توان آنها را با داروهای دارای فاكتور انسانی جایگزین كرد بنابراین دریغ كردن این دارو از بیماران علاوه بر به خطر انداختن جان آنها، هزینه های هنگفتی را هم متوجه دولت می كند.
خواجه سروی با اشاره به تفاوت سهمیه داروی هر بیمار نسبت به خصوصیت های فیزیكی بدن، شدت بیماری و نوع آسیب، می گوید: هر بیمار باید میزان مشخصی دارو دریافت كند تا جوابگوی نیاز بدن وی باشد اما حتی بیماران صدمه دیده هم از این لحاظ تامین نمی شوند.
این مسئول با اشاره به دستورالعمل بیمه خدمات درمانی، تصریح می كند: بر طبق این دستورالعمل، بیماران هموفیلی در صورت بستری در مراكز درمانی نمی توانند از سهمیه دارویی استان استفاده نماید بلكه باید از سهمیه دارویی همان بیمارستان یا مركز درمانی، داروی مورد نیاز خویش را تامین كنند ولی در استان تنها یك داروخانه مبادرت به توزیع سهیمه استانی می كند و هیچ منبع دیگری برای تامین نیاز بیماران در هنگام بستری در مراكز درمانی برای این منظور وجود ندارد به صورتی كه سلامتی آنها را با تهدید مواجه می كند.
خواجه سروی با بیان این كه اگر داروی بیمار هموفیلی كمتر از حد نیاز و حتی دیر به دست او برسد باعث مرگش می شود، تاكید می كند: اگر داروی مورد نیاز این بیماران كمتر از چند ساعت در مواردی مانند بروز تصادف و حادث شدن خونریزی به آنها نرسد، خطر مرگ جان این بیماران را تهدید می كند كه این مورد اهمیت در دسترس بودن دارو رو به متولیان امر گوشزد می كند.
وی در ارتباط با دیگر مشكلات این بیماران در استان هم بیان می كند: بخش ویژه بیماران هموفیلی یزد در بیمارستان دكتر بقائی پور در طبقه دوم این مركز كه فاقد آسانسور است، قرار دارد و این مورد برای خیلی از این بیماران كه ناتوان در بالا رفتن از پله ها یا ویلچرنشین هستند، مشكلات زیادی را به وجود آورده است.
نظام به تمام بیماران متعهد است
البته دكتر «محمدحسن مصدق» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این كه نظام در باره تمام بیماران بخصوص بیماران خاص متعهد است، اظهار می كند: داروی مورد نیاز این بیماران تامین می گردد و با وجود سختی های موجود در چند ماه گذشته، داروی تمام بیماران بخصوص بیماران هموفیلی را تامین و مدیریت كرده ایم.
وی با بیان این كه مشكل دارویی در استان نداریم، اضافه كرد: هم اكنون دارو در تمام داروخانه های منتخب موجود است و در صورتیكه مشكلی وجود داشته باشد، بیماران می توانند به بخش مدیریت امور دارویی دانشگاه علوم پزشكی رجوع كنند تا مشكلات موردی هم برطرف شود.



1397/08/02
19:05:30
5.0 / 5
4852
تگهای خبر: بیمار , بیمارستان , بیماری , بیمه
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
AsabSanj اعصاب سنج