انتقاد شدید وزارت بهداشت از افزایش قیمت شیر و لبنیات

انتقاد شدید وزارت بهداشت از افزایش قیمت شیر و لبنیات

اعصاب سنج: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن واكنش به آنچه كه ˮافزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در چند ماه اخیرˮ خواند و همینطور با اشاره به تبعات منفی آن بر سلامت، از دستگاه های نظارتی خواست با متخلفین این افزایش قیمت برخورد جدی داشته باشند.



به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، دكتر ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی خود در واكنش به آنچه كه گرانی شیر و لبنیات در كشور عنوان می شود، اظهار داشت: مبحث مهم دیگر در مورد گرانی شیر و لبنیات در چند ماهه اخیر است. امروزه میزان مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی یكی از شاخص های مهم توسعه اقتصادی اجتماعی است. افزایش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگیری، افزایش توان كاری، افزایش طول عمر و پیشگیری از كار افتادگی زودهنگام از مزایای مصرف روزانه شیر ولبنیات است. شیر به علت دارا بودن تركیبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبیعت است كه می تواند به طور متعادل تمام نیازهای بدن شامل رشد، تامین انرژی، ساخت و ترمیم بافت ها را تأمین كند.

وی افزود: با این حال كه حدود ۶۰ درصد مردم كشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و هم مواد مضر شیرین نظیر نوشابه ها در كشور شایع هستند، مصرف سرانه شیر و فرآورده های آن در كشور ما ۱۹۰ گرم در روز است كه از مقدار سفارش شده (۲۵۰ گرم) بسیار كمتر است.
دریافت ناكافی كلسیم و كاهش تراكم استخوان ایرانیان
به گفته حریرچی، بیشتر از ۹۰ درصد مردم كشور ما كمتر از حد نیاز كلسیم دریافت می كنند. شیر و فرآورده های آن بهترین منبع كلسیم هستند. كلسیم در رشد و استقامت دندان ها و استخوان ها نقش اساسی دارد. بررسی های علمی از آن حكایت می كند كه ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ كاهش تراكم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ میلیون نفر از مردم كشور دچار پوكی استخوان هستند.
افزایش قیمت لبنیات و افزایش پوكی استخوان
وی اضافه كرد: بر همین اساس، افزایش قیمت شیر ولبنیات و كاهش قدرت خرید مردم سبب افزایش پوكی استخوان، كاهش سن بروز پوكی استخوان و كاهش سرعت رشد استخوانی دانش آموزان می گردد. از طرفی هم شكستگی خودبخودی و بدون ضربه و صدمه قابل توجه از عوارض مهم پوكی استخوان است. حدود ۵۰ هزار مورد شكستگی لگن مربوط به پوكی استخوان در كشور در افراد مسن به وجود می آید كه عوارض و هزینه های قابل توجه به خانواده ها و كشور وارد می نماید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با عنایت به افزایش قیمت شدید شیر و لبنیات در مدت اخیر، ما از همه كسانی كه در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست داریم كه علاوه بر نقش اقتصادی، به مسئولیت های اجتماعی خود هم در تامین شیر و لبنیات برای مردم عزیز كشورمان و تعیین قیمت این فرآورده ها توجه جدی كنند. از دستگاه های نظارتی درخواست داریم كه با متخلفین افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی كنند.

وی اضافه كرد: از خانواده ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند. خانواده های با درآمد متوسط و بالاتر حتما با كاهش مصرف مواد غذایی چرب و پركالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را بالا برند. از مسئولین ذیربط هم درخواست داریم كه با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و صدمه پذیر و همینطور عرضه مستقیم و مجانی یا بسیار ارزان شیر و لبنیات برای این افراد، نظیر بسته های حمایت كالایی و توزیع شیر مدارس در این زمینه بیشتر از پیش فعال باشند.
لزوم پشتیبانی از داروسازان كشور
حریرچی همینطور در ادامه صحبت هایش با اشاره به میزان خودكفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در كشور، اظهار داشت: یك خبر بسیار مهم این است كه با وجود تمام تهدیدات و تحریم های دشمنان ملت ایران، میزان خودكفایی در تولید دارو و مواد اولیه دارویی در كشور در خلال سال اخیر به میزان چشمگیری افزایش یافته است. همان گونه كه قبلا اعلام شده است ۹۸ درصد مقدار عددی و ۷۰ درصد مقدار ریالی داروی مصرفی مردم ایران تولید داخلی است.

وی اضافه كرد: خبر جدید و خوشحال كننده این است كه هم اكنون سهم مواد اولیه و موثرایرانی در تولید داروی كشور به ۶۷ درصد رسیده است كه در مقایسه با كشورهای هم سطح خودمان ركورد كم نظیری است. در سال ۹۵ این سهم ۵۴ درصد بوده است. سیاست وزارت بهداشت كماكان پشتیبانی از تولید داخلی دارو و مواد اولیه و موثره ایرانی است و از مردم و پزشكان عزیز درخواست همكاری بیشتر و پشتیبانی از دانشمندان و داروسازان متعهد كشور خودمان در تولید داروی مورد نیاز كشور عزیزمان را داریم.
تخلفات بیمارستان ها را به ۱۹۰ گزارش كنیدوی در ادامه صحبت هایش با تاكید بر ممنوعیت اكید و مطلق ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو و لوازم پزشكی در تمام بیمارستان های كشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان ها، اظهار داشت: بیمارستان ها موظفند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشكان شاغل مربوطه را مطابق لیست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین كننند. همینطور هر گونه دریافتی خارج از صورت حساب رسمی بیمارستان و هر گونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون عرضه صورت حساب رسمی كاملا ممنوع می باشد.
وی اضافه كرد: متاسفانه در برخی از بیمارستان ها مواردی از این تخلفات دیده می شود، از مردم درخواست داریم هر گونه تخلف و یا هر شائبه تخلف در این زمینه هم در مورد بیماران خانواده خودشان و هم در مورد سایر بیماران را با صرف یك دقیقه وقت به تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند. همكاران ما به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد ار اثبات تخلف، حداكثر برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
گزارش اقدامات وزارت بهداشت در سالگرد زلزله كرمانشاهحریرچی در ادامه صحبت هایش با اشاره به نزدیك شدن به سالگرد زلزله كرمانشاه اظهار داشت: ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد فوت هموطنان مان در زلزله كرمانشاه، به برخی اقدامات انجام شده مهم در آن زمان كه مورد تقدیر مجامع بین المللی و ثبت ركوردهای جهانی در خدمت رسانی به مردم در شرایط بحرانی شد و هم اقدامات فعلی اشاره می كنم. اعزام ۷۳۵۰مصدوم كمتر از ۲۰ ساعت در شرایط قطع برق و تاریكی، استقرار شش بیمارستان سیار در كمتر از ۱۵ساعت، انجام ۱۹۸۰عمل جراحی در كمتر از سه روز، انجام موفق حدود ۱۰۰عمل جراحی پیوند عضو همچون اقدامات مهم انجام شده بود.
وی در این باره اضافه كرد: عدم وجود كمبود دارو وتجهیزات برای نخستین بار با عنایت به وسعت حادثه، عدم وجود كمبود خون و فراورده های خونی با عنایت به تعداد مصدومین، كنترل كامل بیماری های واگیر، تعمیر كامل ۱۹۰ باب واحد بهداشتی درمانی صدمه دیده تا خرداد ماه امسال، ساخت ۴۵ باب خانه بهداشت و ۷ مركز جامع سلامت جدید به همت خیرین كه ۳۰ واحد آنها قابل افتتاح است و مابقی تا خرداد ۹۸ افتتاح می گردد هم همچون اقداماتی است كه پس از این حادثه صورت گرفت.
بهره برداری از بیمارستان سرپل ذهاب از اول آذر ماهسخنگوی وزارت بهداشت، مقاوم سازی و بازسازی بیمارستان صدمه دیده سرپل ذهاب را از دیگر اقدامات انجام شده بعد از زلزله سال قبل كرمانشاه خواند و اظهار داشت: این بیمارستان از اول آذرماه بهره برداری خواهد شد و در این فاصله در بیمارستان موقت بانگر با ظرفیت بیشتر از تخت های قبلی شهرستان، خدمت رسانی انجام می شد.
وی اضافه كرد: تعمیر و بازسازی بیمارستان قصر شیرین هم در حال اتمام است. همینطور آغاز به راه اندازی یك بیمارستان ۵۰ تختی توسط خیرین كاشان در سرپل ذهاب و یك بیمارستان ۹۶ تخته توسط خیرین و بانك ها در اسلام آباد غرب و ادامه ساخت بیمارستان ۳۲ تخته شهرستان ثلاث باباجانی و راه اندازی بیمارستان موقت در ثلاث باباجانی تا آخر آبان ماه از دیگر اقداماتی است كه در كرمانشاه انجام شد.
ادامه دارد


1397/08/14
12:16:02
5.0 / 5
4516
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیمارستان , بیماری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
AsabSanj اعصاب سنج