در نامه ای به شركت های دارویی مطرح شد؛

پشت پرده اختلال در تامین دارو، تذكر به شركت های پخش

پشت پرده اختلال در تامین دارو، تذكر به شركت های پخش

اعصاب سنج: مدیركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو، در نامه ای به مدیران عامل شركت های تولیدی، وارداتی و پخش دارو، خواهان توجه به نحوه عرضه دارو در سطح داروخانه های كشور شد.



محمد عبدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، به جزئیات این نامه اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به بررسی های به عمل آمده در گزارشات مختلف معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی نحوه توزیع و عرضه اقلام دارویی در بعضی موارد منجر به اختلال در زنجیره تامین دارو گردیده است، به نحوی كه نهایتا مشكل دسترسی متوازن بیماران به دارو بوجود آمده است.
وی اضافه كرد: فروش نقدی دارو از جانب شركت های پخش به داروخانه ها و تعیین مهلت پرداخت فاكتورهای خرید در دوره های كوتاه مدت (كمتر از یك ماه) ممنوع می باشد، و باید در قرارداد شركت های تامین كننده (تولیدی و وارداتی) با شركت های توزیعی لحاظ گردد.
عبدزاده افزود: شركت های پخش مجاز به فروش داروهای كمیاب و سهمیه ای به ازای خرید الزامی از سایر داروهای غیرضرور نبوده و لازم است از انجام روش بسته های فروش جلوگیری شود.
مدیركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو، تصریح كرد: عرضه گزارش توزیع سراسری داروهای كمبود به تفكیك استان ها توسط شركت های پخش الزامی است.
عبدزاده اضافه كرد: رجوع منظم به ویزیتورهای شركت های توزیع در سطح داروخانه ها و رعایت ضرایب و سهمیه بندی اعلامی از جانب معاونت های غذا و دارو الزامی بوده و لازم است معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور و ستاد توزیع دارو، با نظارت دقیق بر اجرای این مورد با خریدهای حجمی و نامتعارف برخورد نمایند.
وی تصریح كرد: مسئولیت فروش غیر متعارف دارو به داروخانه ها با مدیران شعب شركت های پخش خواهد بود.
عبدزاده با عنوان این مطلب كه یكی از دلایل كمبود دارو، توزیع توسط شركت هایی است كه شعب كافی ندارند، اظهارداشت: تحویل داروهایی كه در فهرست كمبود اعلام شده اند به شركت های پخش دارویی كه فاقد شعب كافی در سراسر كشور بوده و پوشش صد درصدی ندارند، ممنوع بوده و مسئولیت حسن انجام این كار بر عهده شركت های تامین كننده است.
مدیركل امور دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: شركت های تامین كننده پیش از تحویل داروهای كمبود به شركت ها پخش، بایستی مراتب را با این اداره كل هماهنگ نمایند.

1397/07/22
19:23:27
0.0 / 5
4533
تگهای خبر: بیمار , پزشكی , دارو , دانشگاه
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
AsabSanj اعصاب سنج