وزیر بهداشت:

ماماها بعنوان افراد چند وجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند

ماماها بعنوان افراد چند وجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند

اعصاب سنج: وزیر بهداشت با اشاره به اینكه ماماها نیازمند مهارت های جدید هستند و باید پایه مامایی را در نمایش دیگر خدمت ها تقویت نماییم، اظهار داشت: انتظار من از جامعه مامایی كشور این است كه در رفع دغدغه مقام معظم رهبری در ارتباط با رشد جمعیتی كشور تلاش كنند، این یك دغدغه به جا بوده و اگر ما بعنوان كادرفنی از این شرایط موجود مراقبت كافی نكنیم، در آینده شرمسار خواهیم بود.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، دكتر سعید نمكی در مراسم روز جهانی ماما ضمن تبریك این روز به جامعه مامایی، اظهار داشت: در سال های سپس انقلاب خدمات زیادی به اقشار مختلف در نظام سلامت ارائه شد كه یكی از اصلی ترین اركان نظام ارائه خدمت ماماها بودند. ماماها نقش زیادی در تحقق دستاوردهایی همچون كاهش میزان كاهش مرگ و میر زنان، حذف كزاز نوزادان، ترویج تغذیه با شیر مادر و كاهش لطمه های ناشی از كم توجهی به تغذیه و واكسیناسیون ایفا كردند.
وی با اشاره به اینكه بنده ۹ بار به مناطق سیل زده سفر كردم و همكاران ما در این مناطق صحنه هایی را ایجاد كردند كه دوست داشتم دست تك تك آنها را ببوسم، اضافه كرد: برای كشوری كه در اوج تحریم ها و گرفتاری ها و فشار منابع مالی است، در این شرایط به ۲۵ استان خدمات درمانی ارائه شد كه افتخار آمیز است.
نمكی افزود: از طرفی یكی از افتخارات كشور آموزش آكادمیك مامایی است. در اردیبهشت ماه سال ۹۳ همكاران ما ترغیب به زایمان طبیعی را بعنوان سیاستی در راه خود قرار دادند كه در كاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی توفیقات قابل توجهی را به دست آوردیم، اما باید درباب علل عدم توفیق این مساله در بعضی مناطق بررسی هایی داشته باشیم.

لزوم بازبینی در آموزش های مامایی
نمكی تصریح كرد: آنچه كه بعنوان وزیر و كارشناس حوزه سلامت، از ماماها انتظار دارم این است كه در دانشگاه های مامایی در مجموعه آموزش ها بازبینی صورت گیرد؛ ما تمایل داریم ماماها بعنوان ركن اصلی و قابل اعتماد نظام سلامت مهارت ها و قابلیت هایی فراتر از بحث نمایش خدمت داشته باشند. ما تمایل داریم ماماها بعنوان افراد چند وجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند.

پایه مامایی در ارائه دیگر خدمت ها تقویت شود

ماماها در مبحث رشد جمعیت كشور تلاش كنند
وی ادامه داد: ماماها نیازمند مهارت های جدید هستند و باید پایه مامایی را در نمایش دیگر خدمت ها تقویت نماییم. انتظار من از جامعه مامایی كشور این است كه در رفع دغدغه مقام معظم رهبری در ارتباط با رشد جمعیتی كشور تلاش كنند، این یك دغدغه به جا بوده و اگر ما بعنوان كادرفنی از این شرایط موجود مراقبت كافی نكنیم در آینده شرمسار خواهیم بود.
نمكی اظهار نمود: نخستین كاری كه ماماها می توانند انجام دهند این است كه با مراقبت های درست پیش از زایمان، نگذارند امید مادری به آوردن فرزندی كه در شكم دارد ناامید شود و با مراقبت مستمر و هوشیارانه جان مادر و جنین را مراقبت كنند.
وی ادامه داد: یكی از راهكارها این است كه جان مادر و كودك به خطر نیفتد. اواخر سال قبل به من اعلام گردید كه مادر حاملگی در یكی از روستاهای چابهار نیازمند كمك است. بالگرد ما اعزام شد، اما بر اثر حادثه ای پنج نفر از عزیزان ما كه در بالگرد بودند، شهید شدند. ما باز دستور دادیم دومین بالگرد به منطقه اعزام شود و مادر نجات یافت.
نمكی اظهار داشت: نجات دادن جان انسان ها برای ما مهم می باشد. وقتی لباس سفید را پوشیدیم باید بدانیم این همان لباس احرام ما است تا مانند پروانه به دور افراد نیازمند و بیمار بگردیم. نخستین گام این است كه ماماها به ما كمك كنند تا طرح ملی مراقبت های درست پیش از زایمان، حین زایمان و سپس زایمان نوزادان صورت گیرد.
وزیر بهداشت تصریح كرد: ماماها باید افرادی كه ازدواج كرده و یا دارای یك فرزند هستند را به فرزندآوری ترغیب كنند. در عین حال ما نباید به دنبال افزایش جمعیت بگونه ای برویم كه افرادی كه در حاشیه شهرها بدون تسهیلات زندگی می كنند، فرزندانی را به دنیا بیاورند و جان مادر و جنین به خطر بیفتد و كودك در شرایطی كه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مناسب نمی باشد، رشد كنند.

تلاش در جهت گسترش مراكز درمان ناباروری
وی ادامه داد: باید بدانیم اگر آهنگ رشد زیرساخت های كشور متناسب با آهنگ رشد جمعیت نباشد، رشد جمعیت به ضد ارزش تبدیل خواهد شد. در این زمینه تمام بخش ها به توسعه زیرساخت ها شامل آموزش، درمان، اقتصاد سلامت و اشتغال به یكدیگر كمك كنند؛ چونكه اگر آهنگ رشد جمعیت تندتر از آهنگ رشد توسعه باشد، این راهكار به سرانجام نخواهد رسید.
وزیر بهداشت اظهار داشت: زیرساخت های متناسب با رشد جمعیت باید فراهم گردد و ما تلاش می نماییم مراكز درمان ناباروری را گسترش دهیم.

بازنگری در توسعه زیرساخت های نظام سلامت
وی با اشاره به اینكه ماماها بعنوان یكی از اركان اصلی نظام سلامت هستند، اظهار داشت: تردیدی نداریم كه این افراد نقش مهمی در نظام سلامت دارند و در بهبود شاخص ها می توانند كمك زیادی به نظام سلامت كنند و ما تلاش می نماییم در توسعه زیرساخت های نظام سلامت بازبینی می نماییم.
نمكی اضافه كرد: امروز فارغ التحصیلان زیادی در رشته مامایی داریم كه باید جایگاه ویژه و جدید برای خدمت آنها پیدا نماییم تا در كشور فارغ التحصیل مامای بیكار نداشته باشیم.




منبع:

1398/02/07
15:02:01
5.0 / 5
4811
تگهای خبر: آموزش , بهداشت , بیمار , خدمات
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
AsabSanj اعصاب سنج