هشدار علوم پزشکی البرز درباره ی خطر مرگبار ترکیب مواد مخدر با الکل
به گزارش اعصاب سنج، کرج _ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار داشت: مصرف هم زمان مواد افیونی با الکل و داروهای آرام بخش می تواند باعث سرکوب تنفسی و مرگ ناگهانی شود.
به گزارش اعصاب سنج به نقل از مهر، مریم دائی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز، به مناسبت هفتم آبان، روز پیش گیری از مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر با اخطار نسبت به نتایج مرگبار سوءمصرف مواد مخدر، ترکیب مواد افیونی با الکل و داروهای آرام بخش را از عوامل خطرناک مسمومیت و سرکوب تنفسی دانست و اظهار نمود: مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد تنها به مصرف بالاتر از حد محدود نمی گردد، بلکه ترکیب چند ماده، تداخل مواد با الکل و داروهای مختلف و مصرف مواد با خلوص و ترکیب نامشخص هم می تواند به مسمومیت های کشنده منجر شود.
وی ضمن اشاره به خطر مصرف هم زمان مواد افیونی مانند تریاک، هروئین و فنتانیل با الکل یا داروهای آرام بخش همچون بنزودیازپین ها اضافه کرد: این ترکیب می تواند باعث سرکوب سیستم تنفسی و مرگ ناگهانی شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: به سبب نامشخص بودن غلظت و ترکیب مواد غیرقانونی، حتی مقادیر کم مصرف هم امکان دارد مسمومیت ایجاد نماید.
دائی همینطور کاهش تحمل بدن نسبت به مواد بعد از دوره ترک را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بازگشت به میزان مصرف قبلی بعد از ترک، خطر مسمومیت شدید را بالا می برد.
مصرف داروهای مخدر فقط با تجویز پزشک
وی با تاکید بر لزوم مصرف صحیح داروهای مخدر و شبه مخدر مانند مورفین، متادون و فنتانیل بیان کرد: این داروها باید دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف شوند و بیماران نباید بدون مشورت پزشک میزان مصرف را بالا برند یا از داروهای تجویزشده برای دیگران استفاده نمایند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز اضافه کرد: در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو هم نباید برای جبران آن، دوز مصرفی را دو برابر کرد.
داروهای مخدر را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید
دائی در ادامه بر رعایت نکات ایمنی در محیط خانواده تاکید کرد و اظهار داشت: داروهای مخدر باید در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری شوند و داروهای تاریخ گذشته یا اضافی هم از راه شیوه های ایمن و مورد تأیید مراکز مربوطه دفع شوند.
وی آموزش عمومی، شناسایی افراد در معرض خطر و مداخله سریع در وضعیت اورژانسی را از راهکارهای مهم پیش گیری از مسمومیت های ناشی از سوءمصرف مواد دانست.
به گزارش اعصاب سنج به نقل از مهر، مریم دائی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز، به مناسبت هفتم آبان، روز پیش گیری از مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد مخدر با اخطار نسبت به نتایج مرگبار سوءمصرف مواد مخدر، ترکیب مواد افیونی با الکل و داروهای آرام بخش را از عوامل خطرناک مسمومیت و سرکوب تنفسی دانست و اظهار نمود: مسمومیت ناشی از سوءمصرف مواد تنها به مصرف بالاتر از حد محدود نمی گردد، بلکه ترکیب چند ماده، تداخل مواد با الکل و داروهای مختلف و مصرف مواد با خلوص و ترکیب نامشخص هم می تواند به مسمومیت های کشنده منجر شود.وی ضمن اشاره به خطر مصرف هم زمان مواد افیونی مانند تریاک، هروئین و فنتانیل با الکل یا داروهای آرام بخش همچون بنزودیازپین ها اضافه کرد: این ترکیب می تواند باعث سرکوب سیستم تنفسی و مرگ ناگهانی شود.معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: به سبب نامشخص بودن غلظت و ترکیب مواد غیرقانونی، حتی مقادیر کم مصرف هم امکان دارد مسمومیت ایجاد نماید.دائی همینطور کاهش تحمل بدن نسبت به مواد بعد از دوره ترک را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: بازگشت به میزان مصرف قبلی بعد از ترک، خطر مسمومیت شدید را بالا می برد. وی با تاکید بر لزوم مصرف صحیح داروهای مخدر و شبه مخدر مانند مورفین، متادون و فنتانیل بیان کرد: این داروها باید دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف شوند و بیماران نباید بدون مشورت پزشک میزان مصرف را بالا برند یا از داروهای تجویزشده برای دیگران استفاده نمایند.معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز اضافه کرد: در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو هم نباید برای جبران آن، دوز مصرفی را دو برابر کرد.
منبع: asabsanj.ir
مطلب اعصابسنج را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب