بایدها و نبایدهای مقابله با ریزش مو

بایدها و نبایدهای مقابله با ریزش مو

به گزارش اعصاب سنج ریزش مو از مشكلات شایعی است كه هر فردی امكان دارد در مواقعی از زندگی خود با آن روبرو شده باشد.


به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، گفته می شود كه موها یكی از عوامل سنجش سلامتی هستند و در صورتیكه ریزش موی شما شدید باشد در واقع زنگ خطری برای سلامت شما به صدا درآمده است.
از دست دادن روزانه ۱۰۰ تار مو طبیعی است. این موها به هنگام شانه زدن یا حتی در حالتی كه كار خاصی هم انجام نمی دهید می ریزند اما موهای جدیدی رشد كرده و جایگزین آنها می شود.
ریزش موی غیرطبیعی به علل مختلفی همچون عوامل ژنتیكی، بیماری، داروها یا حتی رژیم غذایی نامناسب رخ می دهد. این معضل می تواند بسیار ناراحت كننده باشد و می توان با دو روش مداخلات پزشكی و رژیم غذایی به مقابله با آن پرداخت.
زمانی كه با مشكل ریزش مو مواجه می شوید، می توانید به یك پزشك متخصص پوست و مو رجوع كنید. پزشك با عنایت به نوع و عامل ریزش مو داروهای خوراكی یا موضعی مناسب را برایتان تجویز می كند. مشكل این نوع درمان آن است كه تا زمانی كه از داروها استفاده می كنید، مشكل ریزش مو نخواهید داشت اما به محض این كه مصرف داروها را قطع كنید، امكان دارد باردیگر با مشكل ریزش مو مواجه شوید.
جایگزینی مو هم از دیگر روش هایی است كه برای ریزش موی شدید در زنان و مردان سفارش می شود. بعضی از روش های رایج، كاشت مو و جراحی "كشیدن پوست سر" است. پیوند مو یك روش سرپایی است كه در مطب متخصص پوست و مو انجام می شود و برای رسیدن به ظاهری طبیعی معمولا جلسات گوناگونی لازم است.
جراحی های كشیدن پوست سر هم دقیقا همان چیزی است كه از نامش پیداست. در این جراحی ها قسمت هایی از پوست سر كه مویی در آن نروییده است، برداشته می شود تا ظاهر سر این طور باشد كه تمامی قسمت های آن پر از مو است. این جراحی ها می تواند در تكمیل پیوند مو صورت بگیرد.
در ادامه چند باید و نبایدی كه در درمان خانگی ریزش مو موثر هستند به نقل از سایت "ریواردمی" آورده شده است:
بایدها:
- شیر نارگیل یك منبع عالی از مواد مغذی است. برای كاهش ریزش مو آنرا روی پوست سر خود ماساژ دهید.
- ژل آلوئه ورا هم به طرز شگفت آوری موثر است. پوست سر خویش را با این ژل ماساژ دهید و برای چند ساعت آنرا رها كنید و سپس با آب ولرم سر خویش را بشویید. تركیب ژل آلوئه ورا، شیر نارگیل و روغن ریشه گندم، نرم كننده ای عالی برای درمان ریزش مو است.
- ماساژ سر با روغن گرم هم یكی دیگر از روش های سنتی است كه به كاهش ریزش مو كمك شایانی می كند. این ماساژها سبب تحریك جریان خون به پوست سر می شوند. برای بهترین نتایج روغن های نارگیل، زیتون، خردل و بادام را انتخاب كنید. ماساژ سر دو مزیت دارد، یكی تحریك فولیكول های مو و دیگری ایجاد احساس آرامش در شما.
- افزودن گیاهان دارویی هندی مانند چریش و آمُله (انگور فرنگی هندی یا میروبالان با نام علمی Phyllanthus emblica كه در كتب طب سنتی با نامهای آملج و اَملَج آمده است) به روغن هایی كه پوست سر خویش را با آنها ماساژ می دهید، درمانی خوب برای كاهش ریزش مو است.
- در صورتیكه ریزش موی شدیدی دارید از تركیبات تهیه شده از تخم مرغ یا ماست برای تسكین پوست سر و تغذیه موها استفاده كنید.
- برای دور كردن موخوره از انتهای موها به صورت مرتب موهایتان را اصلاح كنید.
- به آن چه كه می خورید، توجه كنید. عادات بد غذایی همراه با استرس سبب ریزش مو می شود. از یك رژیم غذایی متعادل و سلامت پیروی كنید.
نبایدها:
- مالش موهای خیس با شدت زیاد منجر به شكستگی موها می شود. از همین رو از شانه كردن موهای خیس خودداری كنید.
- از بستن موها به صورت دائم و به صورت محكم اجتناب كنید، چون كه این كار به ریشه موها فشار وارد كرده و سبب ریزش مو می شود.
- حرارت زیاد برای موها بد است. آب داغ، سشوارها و ابزارهای حالت دهنده موها رطوبت موها را می گیرند. استفاده از آنها را محدود كنید.
- تلاش كنید از محصولات مو بیش از اندازه استفاده نكنید، چون كه باقی مانده آنها روی پوست سر تجمع پیدا می كند. شامپو را به میزان كم مصرف كرده و به خوبی از روی پوست سرتان آبكشی كنید و مطمئن شوید كه فولیكول های موهایتان مسدود نباشند.
- اطمینان حاصل كنید كه دستورالعمل های محصولات مو را به درستی و با دقت اجرا می كنید. در صورتیكه از یك محصول بیش از حد استفاده كنید، می تواند به ریزش موی شما منجر شود.
به گزارش اعصاب سنج به نقل از ایسنا، برای حل مشكل ریزش موی خود علاوه بر پیروی از این دستورالعمل های طبیعی، رژیم غذایی سالم و مناسبی را هم دنبال كنید تا به موهایی سالم دست یابید. فراموش نكنید كه میوه ها و سبزیجات تازه، متنوع و فراوان را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه كنید.



1398/03/21
14:05:56
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: ابزار , استرس , بیمار , بیماری
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
AsabSanj اعصاب سنج